Visa ett inlägg
Oläst 2009-06-07, 10:17 #23
Player Player är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Player Player är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Den som påstår att det är gratis för handlaren att lösa in visakort har endera dålig koll eller VÄLDIGT grymma inlösenavtal...

En standardkortbetalning med bankkort kostar hos de flesta banker ca 2kr / transaktion, betydligt dyrare om det handar om kreditkort eller utländska kort. Tillkommer gör en uppringningsavgift hos teleoperatören, alt kostnad för bredband, hyra av terminal osv... Personligen tycker jag fördelarna med kortbetalningar (minskad rånrisk, service för kunden osv.) borde väga upp så pass mycket att affärsinnehavaren bör räkna in denna kostnad i priset på varorna istället för att lägga på en avtalsstridande extra avgift som sticker i ögonen på många. Alternativet är ju att inte erbjuda kortbetalningar överhuvudtaget, vilket inte gynnar någon.

Jag har dock väldigt stor förståelse för tobakshandlare m.m. som har fasta priser med låga marginaler på tex tidningar, frimärken, cigaretter m.m. då de i princip skulle gå back på varje sådant köp om de inte debiterar kunden transaktionsavgiften.

Om bankerna verkligen vill ha minskad kontanthantering förstår jag inte varför man inte från deras sida åtminstonde tar bort transaktionskostnaden.
Player är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat