Medlem
|
|
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
|
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
|
Även min sajt (dvdklippet.nu) har en smal inriktning och vi försöker att hålla våra annonser inom ramen för detta.
Nackdelen med internet ur perspektivet till den som säljer annonsplats är att det är mycket lätt att föra statistik över vad som genererar sales och inte.
Den allmänna inställningen inom webhandlen är just att man räknar på sales och klick hela tiden för att få fram om det är värt att annonsera eller inte. Väldigt få företag använder internet för att "branda" sitt företag - till skillnad mot "vanlig" press och tv där det är oerhört svårt att föra statistik på detta sätt så det man förlorar i intäckter (sales) tjänar man in på brandning. Detta tankesätt finns dock inte lika utbrett på nätet - tyvärr.
Nu vet jag inte hur det är i din branch men inom film/musik finns det i stort sett inte brandning och därmed är det i stort sett endast provision som gäller - på så sätt riskerar inte företaget något.
Vi har experimenterat med olika sorters erbjudanden och sorters annonsering och provision är helt outstanding för att knyta till sig nya annonsörer.
Vi har faktiskt kört ett erbjudande för att testa där 10 000 visningar kostade 50 kronor + moms. 3 av 15 företag inom försäljning av DVD visade intresse, jag vet inte om det säger mest om vår webbsajt eller om annonsörerna - det låter jag vara osagt. :P
Kan ju vara svårt att köra provision inom vissa brancher dock, då är det väl per klick, per exponeringar alternativt per tidenhet som gäller.
|