Ett par till:
CPO/CPT - Cost per order/transaction
CPS - Cost per sale
CPL - Cost per lead
CPTM - Cost per thousand targetted impressions (mao samma som CPM, men en riktad annons)
EPC - Earnings per click (används för jämförelser i prestationsbaserad vinst)
EPM - Earnings per thousand impressions (se ovan)
Nu däremot börjar det stå still i skallen
Många av kombinationerna som börjar med CP, har även sin vän som börjar med PP. När det handlar om annonseringsmodeller brukar det blandas rätt friskt om t ex CPC eller PPC används.
PPL används sällan i dess förkortning, medans frasen 'Pay per lead' är rätt vanlig. CPA är desto vanligare att använda som förkortning för annonseringsmodellen (även fast begreppen flyter lite isär, egentligen).
PPC börjar ta över som förkortning över annonsmodellen, då sökmaskiner har fått innetermen 'PPC SE'/'PPC search engines'. CPC var övervägande förut.
Det hela handlar om man ska se det från annonsvisarens eller annonsörens synvinkel när man benämner annonseringsmetoden, vilket det verkar råda vitt skilda meningar om.
Tilläggas kan även att CTR och CPC har varsin extra betydelse, som lyckligtvis sällan används. CTR har används en del som motpart till CT där CTR betytt att besökaren verkligen klickat sig igenom och kommit till den nya sidan, medans CT endast betytt att besökaren klickat på annonsen, oavsett om denna kommit till målsidan. Detta används mycket sparsamt och vad jag vet blir det än mer ovanligt för var dag. CPC kan också betyda 'Cost Per Customer'. Även denna betydelse är väldigt ovanlig jämfört med 'Cost Per Click', men vanligare än den alternativa betydelsen av CTR.