Flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2003
|
|
Flitig postare
Reg.datum: May 2003
|
Ok, jag uppfattar det som om du är van att driva egen server och i princip väljer mellan egen server och en VDS.
Med dina "krav", cirka 20GB trafik per månad och 200MB diskutrymme så tror jag att en VDS räcker mer än väl. Det är alltså lite "overkill" med en egen server för detta.
Jag gissar att ditt exempel på egen server är från FS-Data. De har i princip samma begränsning på bandbredd som Spray erbjuder på sin större VDS. Eftersom egna servrar bl.a. där är relativt "billigt" spelar det inte så stor roll om du väljer den, eller en VDS. Den stora nackdelen med FS-data:s billiga servrar är att hårdvaran rimligen är "billig". Även om de lagar den när den går sönder kan det ta upp till fem dagar enligt avtalet. Dessutom är FS-data:s avtal bindanade på 24 månder, minst. Jag tror att Spray hådvara är tillförlitligare och att de har kort uppsägningstid om du märker att det inte passar dig.
Jag håller med dig om att det är synd att det bara är Spray som erbjuder VDS i Sverige just nu. Tittar man utomlands (Tyskland, England som trots allt har relativt liten pingtid etc.) finns det dock fler att välja på.
Tio stycken DNS-inlägg innebär att du kan använda deras DNS-server för 10 domännamn. Underdomäner administreras själv av dig, direkt i t.ex. Apache konfigureringsfil (vilken jag antar att du känner utan och innan ;-) )
|