Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Citat:
Originally posted by -marcuss@Nov 20 2004, 22:09
Citat:
Ursprungligen postat av mypay
Finns väl ingen eftersom det i slutet ändå är nic-se som ska registrera domänen.. eller är jag helt ute och cyklar nu?
för om jag inte tar helt fel så är det nic-se som har en föråldrad process kring hela hantering av .se domäner som gör att allt tar sån tid
|
Nja, alltså själva registreringsprocessen hos NIC-SE är ju automatiserad så det föreligger inga hinder pga det. Dock så verkar de flesta ombud av någon anledning alltid godkännna registreringar "för hand" innan de skickas vidare in i NIC-SE:s registreringssystem. Är kanske någon klausul i ombudsavtalet som gör att de vill ha det så?
|
Kanske för att undvika bedrägliga transaktioner etc?
Men hur fungerar det egentligen? Ponera att två stycken olika personer registrerar samma domännamn hos två olika registrators. Den ena är 1 sekund före. Personen som registrerade sin domän 1 sekund senare betalar dock in beloppet online (onlinefaktura). Vem är rättfärdig ägare?
Jag skulle tippa på den som skickade in beställningen först, det vore konstigt annars - men är osäker?!?! Vore tacksam för svar!
|
Kan inte se att en mänsklig granskning av domännamnet i sig skulle vara nödvändig om de redan fått betalt (via kontokort).
Ägaren blir ju självklart den som får sin beställning behandlad först av NIC-SE (inte vem som gjorde sin beställning först hos ombudet). Vem som får sin först behandlad beror helt på den ordning som ombudet skickar in ansökan. Därav vill man att ombudet omgående ska skicka in registreringen då man betalt.
Har hänt fler än en gång att jag gjort beställning av en domän som senare visat sig inte vara tillgänglig för registrering och därför har inte köpet gått igenom och därför har beloppet återbetalats eller så har jag erbjudits att registrera ett annat domännamn. Skulle sannolikt bli p.s.s. i det fiktiva fallet för denne som försökt registrera en domän men inte fått igenom sin ansökan till NIC-SE - men det är ju helt upp till ombudet att bestämma sina villkor för registrering.