Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-31, 05:50 #31
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by MrBob@May 30 2009, 16:14
Fundera själv. Hur ofta klickar du på annonser?
Om vi ser det från annonsörens sida så är inte bara antal klick som är viktigt.

För mindre företag så är 'branding' oerhört viktigt. Hur översätter man 'branding' till svenska? Varumärkesigenkänning? nä..eller..

Jag såg en mindre studie nyligen (USA) där man upptäckte att:

27% som sett en bannerannons, gjorde en sökning i en sökmotor efter produkten, märket eller företaget i annonsen.
21% skrev in url'en i annonsen direkt i webbläsaren.

Om man kikar på denna studien så märker man att CTR på banners har gått från 0.33% 2004 till 0.19% 2008

Här ser man också att annonser i mobiltelefoner under 2006 hade en CTR på mellan 2-3%. Drygt tio gånger högre än en vanlig browser alltså.

Ser man endast till den skandinaviska marknaden så är CTR riktigt usel.
Norge 0.06%
Finland 0.05%
Sverige 0.04%
som kan jämföras med Frankrike som ligger på en CTR av 0.18%

I grafiken nedan kan man se att (i hela Europa) så ger en
234x60 banner 5 gånger fler klick än en 728x90.

Videoannonser är som väntat överlägsna med en genomsnittlig CTR i Europa på 1.7%
17 gånger bättre än en 728x90 leader board.

Att studera statisik och olika undersökningar kan alltid hjälpa en att välja strategi både som annonsör och den som publicerar annonser. Varför ödsla tid på sånt som inte funkar. Här kommer 80/20 regeln in igen som jag nämt i andra trådar/

WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat