Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-29, 19:21 #6
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Nu vet jag ju inte hur stora volymer det rör sig om för din del men är det en betydande del av omsättningen så skulle jag i det här läget kräva förskottsbetalning. Då finns ju givetvis risken att du tappar kunden men det ska ju vägas mot att leverera och sen inte få betalt för varorna. Bra idé att sänka kvantiteten, det minskar ju som sagt risken.

Alternativ två, om affären inte är en särskilt betydande del av omsättningen, ligg ute med pengarna och ta en riskpremie (någon procent över vad banken tar för att låna ut till dig). Skulle det bli kärvt med likviditeten kan du då alltid sälja fakturan till ett inkassobolag eller ännu hellre ta ett kortare likviditetslån hos banken (räntan här bör täckas av den ränta du tar ut av kunden). Det här alternativet skulle jag bara rekommendera om beloppet motsvarar mindre än säg 5% av din totala omsättning och du därmed inte skulle gå under om kunden går i kk.

Edit: I lågkonjuktur, med så låga räntor, så är alternativ två ofta ett billigt och bra sätt att förbättra relationerna med kunden. Det många har problem med är just likviditeten och då är ju det alternativet ett bra sätt att förbättra läget för kunden utan att det behöver kosta så mycket. Samtidigt kräver det ju att du har bra koll på din egen likviditet så om du inte gjort ett likviditetsbudget så gör det
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat