Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-29, 08:58 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Om du inte har rejält med kapital i ryggen så är detta upplägg rena döden för ett företag.

1) Du ger i praktiken kredit till dina kunder, dvs du lånar ut pengar. Det kräver att man har rejält med kapital så man har råd att ligga ute med pengarna under lång tid.

2) Du skriver att du kan utveckla ett program för 20 000 SEK! Jag har aldrig i mitt 26 åriga yrkesliv hört talas om någon som lyckats utveckla ett system för så lite pengar och sedan kunna få 7000 SEK/exemplar. Det är troligen en helt orealistisk kalkyl i sig.

3) När du lånar ut pengar eller pengars värde till en kund så ökar din risk exponentiellt mot längden på återbetalningsperioden. Det är något du måste kompensera genom att räkna in i budgeten. Du måste utreda ordentligt vilken riskexponering du har vid exempelvis en kontantaffär där kunden betalar COD (Cash On Delivery) resp om kunden får en kredit på 24 månader, det är mycket större risk vid kreditalternativet av flera skäl.

Kunder med gott om likviditet betalar hellre kontant för att få ett bättre pris, kunder med dålig kreditvärdighet använder kreditköp för att kunna fortsätta leva på marginalen eller kunna köpa något över huvud taget. De är mao redan från början en riktigt hög risk. Sannolikt är detta en mönster som upprepas av kunden och de kommer att ständigt försämra sin keditvärdighet över tiden och din risk kommer succesivt att öka utan att du kan påverka det.

Om kreditrisken (i snitt) är 3,5% efter 1 månad så är kreditrisken högre efter 2 månad.

http://www.soliditet.se http://www.soliditet.se/Pages/AAASubPage____175.aspx) kan du läsa om vilka procentsatser som kan vara lämpliga att kalkylera med för kreditrankade företag.

Använd statistiken på ett SMART sätt, dvs lita inte blint på den, då det garanterat kommer vara så att din risk är högre än de procenttal du ser i konkursstaistiken. Din risk är inte samma sak som konkursandelen. Ett kund kan bestrida din fodran om det är motivertat eller inte är en helt annan fråga. Du kommer märka att företag med sämre kreditvärdighet kan har en högre andel reklamationer och bestridanden än ett företag med hög kreditvärdighet. Samtidigt så finns det företag med klanderfri kreditvärdighet som satt i system att bestrida fakturor och använda de legala möjligheterna för att slippa försämra sin kreditvärdighet.

Summa summarum så räkna med åtminstonmde 3 procentenheter högre kreditrisk än du ser i statistiken, det är mitt personliga tips.

Bästa sättet är troligen att låta ett professionellt kreditmarkndasbolag hantera likviditeteten och ta kreditrisken, då de är proffs på det och har större kapitalbas att sprida risken på. För dig som liten e-handlare skulle det troligen vara total katastrof med en kreditförlust.

Vid en vanlig factoringaffär där du säljer din faktura som har 30 dagars betalningsvillkor så får du normalt 4-6% mindre betalt än fakturabeloppet av factoringbolaget.

Min gissning är att du får ännu sämte betalt av ett kreditbolag för leasingavtal. Min gissning är att det är ytterligare 2-4 procentenheter högre avgift. Det måste du ta med i din kalkyl.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat