|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Som föregående skriver så var tjänsterna bra på den tiden då de var nya. Att göra om dem nu är en enorm risk, eftersom människor/användare hatar förändringar. Själv så svär jag högt varje gång som min internetbank flyttar på en meny.
Samma sekund som tex Amazon gör en större ändring, så öppnar de för konkurrenter. När folk inte känner igen sig och inte hittar så kommer de att vara mer öppna för att prova nya och alternativa tjänster. Så ofta är det helt rätt att arbeta enligt devisen att "if it aint broken, dont fix it".
En annan faktor är trovärdighet. Webbdesignens enda syfte är att förmedla trovärdighet (det ska se proffsigt ut) och att underlätta vid navigeringen. Har man redan trovärdighet så är det nästan alltid bäst att skala bort så mycket av designen som bara möjligt. Personligen så anser jag att Wikipedia har världens bästa design.
Edit: Jag läste för länge sedan en intervju med grundaren av free6.com. Han sa att ny design och stora uppdateringar var den vanligaste orsaken till att webbsidor gick i graven. När användaren inte känner igen sig så vill han/hon inte vara kvar. Jag håller med om den saken. Jag har sett många välbesökta sidor dö ut när de har gått ifrån att vara forum till "communities", eller från kataloger och sökmotorer till att bli "portaler".
|