Ingen som har några kommentarer om detta? Det måste väl vara fler som har AdSense på IDN-domäner?
Angående spårningen kan man ju använda "anpassade kanaler" för IDN-domäner medan man kör med URL-kanaler för icke-IDN-domänener, men det skulle klart vara smidigare att köra URL-kanaler för alla domäner oavsett om det är IDN eller inte.
Sedan till nästa fråga som egentligen är mycket viktigare, om man bara tillåter att annonserna visas på "Tillåtna webbplatser", är det då risk att vissa visningar, och ännu värre, vissa klick, inte räknas? Och då inte bara saknas i statistiken, utan inte heller få betalt för klicken. När jag försöker tillåta en domän med svenska tecken säger AdSense "Webbadressen innehåller ogiltiga tecken". Att lägga in t.ex. "xn--domn-noa.se" fungerar, men då är frågan om man kan missa klick?
På "Tillåtna webbplatser"-sidan står det: "Om du placerar din annonskod på en sida som inte finns med i den här listan visas annonserna ändå, men visningarna och klicken registreras inte."
En idé jag fick är att man kanske kan lösa det genom att lägga in t.ex. ".se/domansidan" som "tillåten webbplats" istället för "domän.se", och köra en redirect från roten till den katalogen. Tyvärr blev det även då "Webbadressen innehåller ogiltiga tecken".
Däremot kanske det fungerar att lägga in en sådan URL-kanal (men det har jag inte testat), d.v.s. det skulle kunna vara en lösning för att spåra IDN-domäner i AdSense utan att behöva ha en anpassad kanal i annonskoden.
URL-kanal-exempel från AdSense:
"sports.example.com/widgets följ upp resultatet på alla sidor under en specifik katalog"
Om man har en redirect inom en IDN-domän, ska man då lägga in hela URL:en, eller bara katalognamnet? Vad jag vet är det rekommenderat att ange hela URL:en vid redirect, men IDN krånglar ju till det. Om man nu ska ange hela URL:en, i vilket format ska man då skriva domännamnet?
Edit: Stavfel