Visa ett inlägg
Oläst 2004-11-19, 10:31 #7
Sedos avatar
Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 173
Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem
Sedos avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 173
Citat:
Originally posted by Thomas@Nov 19 2004, 06:46
...Jag tycker mej även se en tendes att ägare av riktigt bra domännamn väljer att parkera dem till PPC sidor och att de inte önskar sälja, så jag tror iom detta att de som tidigare köpt type-in domännamn i spekulationssyfte nu mer inte vill sälja för de tjänar så bra via PPC sidor kopplade till domännamnet så sälja vore dumt långsiktigt, det som tänkte på detta från början är smarta, det som kommit på det nu är tursamma, hur som helst är jag avundsjuk för det riktigt bra namnen är nog borta för alltid för oss....
det stämmer mycket bra det du säger. Vi och Afternic är ju de enda som erbjuder såväl parking som försäljning. det finns ett antal domänägare som sitter på ett mycket stort antal domäner ( > 1000 ) som de bara parkerar utan att erbjuda köpare att lägga bud.

Det finns lika många sätt att värdera domäner som det finns domänägare. Enligt mig/oss bör dock försiktighetsprincipen alltid användas vid alla former av värderingar, någonting som en stor del säljare inte förstår (vilket du mycket riktigt påpekar). Enligt ekonomisk teori ska möjligheten till hög avkastning vara stor när även risken är det. Handel med domännamn får anses vara tämligen riskfyllt av den anledningen bör även riskpremien vara stor, vilket innebär att priserna för många domäner bör vara låga. Ju bättre namnen är och ju större handeln är, desto mindre risk. De "riskfriaste" domänerna är således generiska .com-domäner. Prissättningen av dessa borde vara den som ligger närmast "perfekt prissättning" (dvs. att summan av framtida avkastningar = domänens pris). Risk minskar när information ökar, genom att parkera domäner får man tillgång till mycket värdefull statistik (views, clicks, CTR, RPM etc.). Med hjälp av denna statistik är det sedan mycket lätt för någon med viss ekonomisk kunskap att värdera en domän, precis som om det vore en maskin, fastighet, företagsdivision el. dyl. som genererar avkastning.

Domäner och domänhandel har sedan begynnelsen jämförts med fastigheter och fastighetshandel. Någon vidare jämförelse är det inte, men som liknelse är ganska bra (särskilt för att förklara för oinvigda). Handeln eller hela "businessen" kan liknas vid fastighetshandel då en person som äger ett stort antal domäner om han/hon är klok agerar precis som en fastighetsägare: vissa undervärderade fastigheter/domäner köps, rustas upp och säljs sedan vidare, andra fastigheter/domäner ingår i beståndet för att enbart generera hyresintäkter (=parking). Ibland är hyresintäkterna (=parkingintäkterna) låga och en fastighet/domän måste säljas. På samma sätt som fastighetsägare kan beräkna en fastighets värde bland annat med hjälp av hyresintäkter, kalkylränta mm. kan en domäns värde beräknas m.h.a parkingintäkter. Precis som en fastighetsägare har ett antal fastigheter som genererar ett stadigt kassaflöde via hyresintäkter har många stora domänägare ett antal parkerade domäner som gör detsamma. Samtidigt letar många ständigt efter "klipp", undervärderade domäner/fastigheter som kan köpas billigt för att sedan säljas vidare. Alla har sina personliga preferenser och sätter ihop sin "portfölj" som de själva vill. Liknelseresonemanget skulle kunna föras hur långt som helst...

Vad jag vill säga med detta är att domänparkering precis som du säger växer otroligt snabbt, men att det på inga villkor utesluter försäljning. Parking + försäljning kompletterar varandra på ett perfekt sätt och rättfärdigar tesen att en domän överhuvudtaget kan ha ett värde. Även den mest konservativa kritiker måste inse att någonting som via en process som bara tar någon sekund (parkering) plötsligt kan generera avkastning också måste ha ett värde, samt att det måste kunna bedrivas handel i denna produkt.
Sedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat