Citat:
Originally posted by patri´cius@May 24 2009, 07:24
Jag tror även att det var i Simpsons (men kan ha varit någon annan serie) det var val, och ena sidan vann med en röst. Kanske var det när pensionärerna vann och införde utegångsförbud för alla under 65(?). Hur som helst, när Homer (om det nu var i Simpsons) efter att valresultatet var känt skulle motivera varför han inte hade röstat sa han "en röst skulle inte haft någon betydelse"...
|
Stämmer ganska bra, det du tänker på är från Simpsons. [/quote]
Vilket Simpsonsavsnitt är det ni tänker på? Jag tror mig inte ha sett det och jag trodde mig ha sett alla.
Ni förväxlar det inte med Futurama där Nixons huvud vinner med en röst (den enda). Fry och Bender ursäktar sitt valskolk med att en röst ändå inte skulle göra någon skillnad.
Simpsons hade ett avsnitt där två utomjordingar (Kang och Kodos) ställer upp med varsin kandidatur och en agenda att förslava mänskligheten. När folk föreslår att man kanske borde rösta på en tredje kandidat istället, så svarar Kang att det vore en bortkastad röst. Det hela är en ganska rolig satir över USA´s tvåpartistystem där de flesta anser att det inte är någon idé att rösta på någon annan än Demokraterna eller Republikanerna.