Något som är konstigt, är att medlemmarna här på WN själva är kreatörer. Många medlemmar här sitter på ett flertal upphovsrätter, samtidigt som de röstar på piratpartiet, och på fri fildelning.
Det, gott folk, är nog i många fall fina exempel på dubbelmoral.
Jag tar gärna en läsk utan att betala för det - stulet är godast om ni frågar mig.
Skulle däremot någon gå in i min (fiktiva) butik och ta en läsk - skulle jag gå lös med "skohornet" bakom disken.
Ni tar gärna andras arbete utan att betala för det, men vill inte att andra ska ta ert.
Det är inte mer komplicerat än att fildelning är stöld.
Du tar en produkt utan att betala för den.
Att komma med argument så som "-Jag köper den om jag tycker den är bra" - är att tro på en utopi värre än kommunismen.
Vist, det låter ju bra. Men hur bra fungerar det i praktiken? "Alla" säger att de gör så, hittar de ett spel som gillas så köper dem det ... jomensåatte, tror inte det va.
Och om det nu skulle vara så, är det rätt?
Är det inte då rätt att gå in i en butik, ta en fanta och säga "-Jag betalar om jag tycker om den!" ?
Att man "provsmakar" fungerar som så att man får en smakbit på restaurangen, man ser/spelar en trailer och så vidare innan man bestämmer sig - inte att man äter hela rätten, spelar ut hela spelet eller läser hela boken innan man bestämmer sig. Ett sådant system skulle inte fungera.
Sen är det ju faktiskt så att ägaren till något måste få bestämma över den. Om jag äger en låt, en tavla eller en bil så måste jag få bestämma över hur denne skall användas - och det ska finnas lagar som "står på min sida".
Vidare anser jag att de nya lagförändringarna (det som lite missvisande kallas för "IPRED-lagen") inte är rätt väg att gå - och att jag skulle lösa det på ett betydligt mer rättvist och korrekt sätt.
Men å andra sidan, skulle jag styra Sverige/EU skulle skiten se fan så mycket bättre ut. Med lite ödmjukhet och vilja till förbättring är det inte så jävla komplicerat egentligen - har man en sund (och inte extrem) inställning till allt så blir det bra. (Dagens) Politik handlar bara om att vara extrem (åt sitt politiska håll) och att tjäna pengar, vilket bara gör det så jävla tråkigt så att man inte ens orkar engagera sig.
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Jag är en stor fan av simpsons. Jag tänker ibland på det där avsnittet där Bart bli klassen ordningsman , han är populärast osv. Men dock vinner Bart motståndare Martin. Varför? Dom som tycker att Bart är bäst röstar inte..
|
Jag tror även att det var i Simpsons (men kan ha varit någon annan serie) det var val, och ena sidan vann med en röst. Kanske var det när pensionärerna vann och införde utegångsförbud för alla under 65(?). Hur som helst, när Homer (om det nu var i Simpsons) efter att valresultatet var känt skulle motivera varför han inte hade röstat sa han "en röst skulle inte haft någon betydelse"...
|
Stämmer ganska bra, det du tänker på är från Simpsons.