Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Du vet att det bor ett par hundra tusen finlandssvenskar i Sverige och ett par hundra tusen sverigefinnar i Finland (varav en för mig okänd relevant del har tillgång till svensk television)? Att kunna ta del av svenska nyheter på finska torde väl ändå på så sätt vara av stor samhällsnytta, oavsett hur illa du tycker om de som talar fel språk?
Sen borde det också vara rätt så klart att den som är för mångfald snarare än likformighet i samhället och dess omgivnning ska värna om den ända ursprungsbefolkningen vi har i våra trakter. Ett sätt att göra det är väl att sända nyhetssändningar på samiska. Ett annat är de folkuniversitet som bedriver kurser i t ex samisk hemslöjd eller samebyars historia. Att det är viktigt att bygga broar mellan de färglada typer som springer runt med renar hela dagarna och de som jobbar 8 till 5 på ett kontor för att sedan spendera kvällen i en tv-soffa borde vara en självklarhet (notera att beskrivningarna inte bör tas bokstavligt) om man vill främja kulturutbyte och mångfald.
Sen att Sverige, olikt Norge, inte ratificerat ILO-konventionen om ursprungsfolks rättigheter är väl mindre bra. Men jag tycker då inte den vetskapen behövs för att försvara samiska nyhetssändningar.
Vad som är viktigt för allmänbildning, kulturell mångfald och utveckling eller integration och samexistens behöver inte vara detsamma som vad som är kommersiellt fördelaktigt för de som sänder programmen. Däremot skulle jag våga påstå att det samhällsekonomiskt är extremt fördelaktigt samlat på en mängd olika områden - allt från skola till sjukvård, politiskt utredningsarbete och rättsväsende.
|
Jag har inget emot nyhetssändingar på Finska eller Lappspråk.. Men låt dom grupperna får betala för den service.. Vill man ha nyheter på Finska så finns antaligen Finsk tv att tillgänglig. Kan förstå att man innan internet intåg tänkte i dom här banorna.
Samma sak Samerna. Dom har eget ting, dom får hur mycket pengar som helst av EU och staten för att på sina renar, om dom vill ha nyheter på sitt språk, så kan finansiera det själva. Det är alltid vi Stockholmare som skall betala för såna saker, varje stockholmare betala 5000:- per år i Robin Hood skatt.
Mångfald är jättebra, men det är bra också att folk lär sig Svenska, idag har alla tillgång till internet både via dator och mobil, därav så känns så är här satsningar på smågrupper onödiga.
|
Kvalificerat skitsnack som vanligt. Stockholmsregionen får mer pengar från EU än samerna. Bara för att internet finns så ska man strunta i minoriteter? Det verkar ju logiskt. Du säger själv att mångfald är bra. Då krävs det att större, ekonomiskt starkare grupper delar med sig lite grann. Viss omfördelning av resurser måste ske i samhället och det gör det lyckligtvis också trots att en del kanske vill att alla ska bo i Stockholm. Nyheter i finsk TV har givetvis fokus på Finland precis som svenska nyheter har på Sverige och de kan således inte ersätta varandra...