Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-23, 23:40 #9
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Citat:
Originally posted by rhuse@May 21 2009, 08:59
Det faktum att man har ångerrätt gör att jag skulle tro att man som konsument kan vända sig mot ditt "ogrundande" betalningskrav på 250 kr. Jag gissar att portot inte alltid uppgår till hela 250 kr. Du kan nämligen bara utkräva ersättning för den skada du lidit på grund av avtalsbrottet vilket i det här fallet uppgår till portot att skicka tillbaka paketet.

(Förutsatt att det är konsumenter som handlar.)
Ska man utnyttja ångerrätten så måste man först och främst hämta ut paketet annars är det lite svårt att ångra köpet.

Som säljare har man rätt att avtala om en avgift om kunden inte hämtar ut försändelsen. Det är ju inte bara portot som kostar pengar. Man har trotts allt lagt ner tid på att packa och skicka ordern samt även lite extra arbete när man får tillbaka det outlösta paketet.

Kunden har ju godkänt dina köpvilkor innan han/hon fullbordar beställningen (förhoppningsvis). Problemet har väl mer varit att bevisa vem som verkligen gjort beställningen men det verkar som det är löst genom domen som skrevs om ovan.

Detta gäller förstås bara outlösta paket. Kunden har ju all rätt att lösa ut paketet för att sedan skicka tillbaka det och få pengarna tillbaka (Dock ej för fraktkostnaden för att returnera paketet).
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat