Citat:
Originally posted by mynameisfredrik@May 23 2009, 11:57
Tyvärr känns hela butikens färger stelt, det enda jag kan köpa bland färgerna är den röd resten är för stelt.
|
Jag tycker personligen att designen gärna hade fått vara lite ljusare. Men designen till en webbutik får aldrig konkurrera med produktbilderna. Att en design är tråkig är egentligen bara någonting positivt (men den bör så klart inte upplevas som "stel", som du formulerar det).
Ta en titt på Ellos.se. Jag gillar inte allt med deras upplägg, men de har verkligen lyckats hitta den perfekta designen för en e-butik. Allt som allt så är det en grå bakgrund som man inte lägger märket till och sen en massa fina färgglada bilder på det som säljs i butiken. Ingen skulle kunna kalla deras design för snygg, men den är perfekt för sitt ändamål.
Netonnet.se har också en bra design, även om det märks att den är gammal. Att de har valt en röd meny beror förmodligen på att designen härstammar från en tid då vanligt folk var ovana med att shoppa på webben. Om besökaren inte vet vart denna ska börja så är det bra att leda ögonen direkt till menyn (vilket netonnet gör med hjälp av den röda färgen). Idag så är konceptet dock lite föråldrat, eftersom 99,9% av alla besökare är vana att navigera med hjälp av vänstercentrerade menyer. Därför tycker jag att man i dagsläget kan tona ner menyn lite till förmån för produktbilderna.