Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -BjörnJ@May 23 2009, 00:10
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det är ju enbart för att det blivit allmänt accepterat, ungefär som att skriva Canada eller Cuba vilket också är att skriva internationellt och inte svenska.
|
Jag skulle aldrig stava Kanada eller Kuba med C på svenska. Jag kollade precis upp dem i SAOL också. Namn på länder finns inte som uppslagsord, men däremot finns t.ex. kanadensare och kuban, och under C finns inget relaterat.
Det är många som skriver Beijing på svenska, vilket jag tycker riktigt sticker i ögonen. Det heter Peking. Det är väl inte många som skulle skriva Turku och Helsinki istället för Åbo och Helsingfors på svenska, vilket skulle vara precis samma sak.
Nog bäst att stoppa diskussionen nu. Dessutom är vi ju överens.
|
Nja, inte helt =) Tycker rent generellt att orter (med undantag för länder) bör skrivas som de heter "på riktigt". Anledningen till att vi har svenska namn på alla finska städer är ju mycket pga Finland tidigare tillhörde oss. De kan gott få tillbaka sina riktiga namn.
|
Fast just Finland är ett dåligt exempel. Finland är tvåspråkigt och städerna har både svenska och finska namn.