Vi har diskuterat detta i en gammal tråd tidigare .. se:
http://www.webmasternetwork.se/f10t13302hl-st15.html
Här är mina två inlägg i tråden..
Citat:
Här är mitt bidrag till denna tråd...
http://www.konsumentratt.konsumentve...rderregler.pdf
Speciellt punkt 3.8
Outlösta paket
Marknadsföring skall i förekommande fall innehålla information om att
säljaren, för det fall köparen inte utövat lagstadgad eller annan rätt att
frånträda avtalet, tar ut en särskild avgift för outlösta paket och om
storleken av sådan avgift.
Och ta även en titt på punkt 4.2 Ångerrätt.
Nu vet jag inte om man måste vara medlem i Svenska Postorderförening men OM dem nu kan ta ut en avgift för paket som ej hämtas ut då skall det även gälla alla andra butiker som säljer på Internet.
|
och
Citat:
Men man läser då på KO hemsida:
http://www.konsumentratt.konsumentve...ArticleId=2479
Under Distansavtal:
Postorder
För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distans- och hemförsäljningslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen.
Men andra ord så har KO gått med på att SP's medlemmar kan ta ut en ersättning för ej outlösta paket ... och flera av SP medlemmar säljer ju redan idag sina varor på Internet och inte bara via kataloger ...
Men som sagt... vore intressant med kommentar från nån jurist eller liknande..
|
Men andra ord vi övriga ehandlare ha samma rätt att ta ut ersättning för outlösta paket..