Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-20, 18:47 #57
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 18 2009, 17:36
Gravitationen, och alla andra fysikens lagar, fungerar likadant på Jorden som den gör på en planet i ett solsystem i Andromedagalaxen (även om det givetvis blir andra siffror att räkna med). Vårt solsystem är långt ifrån unikt, om vi nu mot förmodan inte skulle vara det enda livet i universum just nu.
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Självklart så kan man förvänta sig att fysikens lagar fungerar på samma sätt i andra solsystem som i vårt.

Det jag syftade på var storleksförhållanden. Fysikens lagar uppför sig inte riktigt som vi brukar förvänta oss att de ska göra om vi går ner på mikro- eller upp på makro-nivå. Det vi uppfattar som normala storleksförhållanden (tex stolar, bord, bilar, flygplan, planeter och solar) är som bekant bara en mycket, mycket, mycket liten del av skalan. Saker och ting kan bli oändligt mycket större eller mindre än tex ett bord. På så vis så är det fortfarande bara en mycket liten del av världen som vi känner till. Ett exempel är att gravitationen på galaxnivå inte böjer rumtiden som den borde göra. Idag förklarar vi det med att det måste finnas "mörk materia". Teoretiskt så måste universum bestå av minst 23 % mörk materia för att våra kunskaper om tyngdkraften ska gå ihop. Om vi utgår ifrån att det faktiskt finns mörk materia (vilket verkar troligt), så ställer det oss inför ett annat problem – 23 % av universum har vi aldrig ens sett. Därtill kommer 72 % mörk energi som vi inte heller vet någonting om. Våra faktiskt kunskaper om universum begränsas alltså till de ca 5 % som utgörs av atomer.

Det hela förutsätter naturligtvis att det finns mörk materia och mörk energi. Finns inte dessa "ämnen" så faller majoriteten av våra teorier om fysikens lagar ganska platt.

Jag är övertygad om att de största upptäckterna ännu inte har gjorts. Jag tror att vetenskapen i framtiden kommer att göra upptäckter som är minst lika uppseendeväckande som kartläggningen av DNA och Einsteins relativitetsteori.

En annan sak som jag är övertygad om är att det om 200 år kommer att föras liknande diskussioner som den vi har idag. Man kommer då att hävda att vi på 2000-talet inte hade en aning om någonting, men att man på 2200-talet faktiskt har gjort alla stora upptäckter och att det bara är detaljer kvar att utforska. Samma sak kommer sedan att upprepas år 2400, 2600, osv - in i all oändlighet eller tills det att mänskligheten råkar ut för en riktigt stor olycka på global nivå.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat