|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2008
|
Det är ju svårt att inte bli personlig när vi faktiskt rör oss bland frågor som är bland det mest personliga vi har. Det som är ett teoretiskt/retoriskt resonemang för dig, med någon som är våldtagen, inte får jobb p.g.a. sitt namn, är med högsta sannolikhet en realitet för någon annan, och säkerligen något som upplevs personligt.
Men du kan ha rätt i att att man inte visar sin empati eller sitt engagemang för andra människor "med valsedeln" inte innebär med automatik att dessa egenskaper inte finns, men baserat på personliga erfarenheter så har jag aldrig hittat någon som HAR dessa egenskaper som kan ta av sig dom som en överrock, t.ex. när man ska rösta, vilket väl får sägas vara förbannelsen som vilar över dessa annars önskvärda egenskaper.
Uppenbarligen har vi helt aparta åsikter om vad politik är, för dig verkar det vara en slags absolut sanning att demokrati = egoism, och jag hittar inga belägg att det är så, även om jag aldrig skulle försöka ta ifrån dig din upplevelse av att det är så, jag menar bara att den sammanlagda bedömningen som man alltid gör, privat, i affärer, där man väger in för och nackdelar, egna såväl som andras, självklart kan göras även när man utnyttjar sina demokratiska rätt och skyldigheter.
(..här tänkte jag göra en onani/sex jämförelse men tror att jag låter bli, jag tror att min position framgår ändå...)
|