Ämne: EU-valet!
Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-18, 22:42 #161
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by ztream@May 18 2009, 22:37
Fast vi har ju diskuterat det här förut. Man kan inte rösta för resten av världen, det blir rätt meningslöst med demokrati då. Mina morföräldrar röstar för sig, jag för mig. Gillar man inte demokrati kan man flytta till Kina eller liknande land där alla röstar på samma parti.
Jag hoppas verkligen inte att någon ung entreprenör slänger bort sin röst om 50 år för att göra mitt liv bättre som pensionär istället för att försöka bygga ett bättre samhälle för sin egen generation. Det vore sorgligt och trist.
Du har en ganska cynisk och snedvriden bild av demokrati tycker jag. Man behöver varken vara en skitstövel eller extremegoist för att vara ett fan av demokrati. Hur märkligt det än må låta i dina öron så existerar det människor som bryr sig om andra än sig själv. Lyckligtvis finns det de som vill bygga ett samhälle där alla har ett människovärde. Vet inte om du har någon koll men andelen pensionärer ökar stadigt i många länder. Man kanske kunde skjuta dom? Då får ju de som verkligen betyder något lite mer valuta för sina skattepengar.

Det går att bygga ett samhälle där människor i alla åldrar trivs och mår bra och det har varit målet med svensk politik under en lång tid.