Citat:
Originally posted by rhuse@May 16 2009, 10:52
Jag ser inte riktigt det otroliga i den. De har visserligen samlat några av funktionerna jag använder på ett ställe (smhi, googla fram enheter, börsstatistik) men den är ju verkligen inte heltäckande och då blir det inte speciellt användbart.
Vad är det ni tycker är så otroligt bra?
|
För alla som på något sätt är i behov av statistik och snabbt vill kunna få fram fakta inför till exempel analyser, beräkningar, utredningar, projekt och rapporter är tjänsten helt klart till stor nytta. Du vill kanske till exempel genomföra en regressionsanalys för att undersöka om det finns någon korrelation mellan oljeproduktionen i afrikanska länder och FDI (för att ta ett snabbt och kanske inte helt lyckat exempel). Istället för att leta runt på alla möjliga och omöjliga ställen finns nu all denna information på ett ställe, och den ger dig dessutom plottarna och beräkningarna serverade på ett fat.
Möjligheten att direkt erhålla plottar, funktioner och t.ex. fouriertransformer och serieutvecklingar är annat som attraherar den som använder sig av den typen av beräkningar i samband med statistiska beräkningar.
Kan även nämna att för den som jobbar med bioteknik så är innehållet ytterst användbart då sökning kan genomföras på alltifrån proteiner och gener ner till specifika basparssekvenser. Tidigare har det krävts att man letar runt i ett flertal, allt annat än användarvänligt utformade, databaser för att erhålla den här typen av data.
För en ingenjör som jobbar med i princip vad som helst som innefattar teknik finns det helt klart en nytta i tjänsten. Jag är övertygad om att det finns fler som kan hitta en nytta i den. Kanske dock långt ifrån alla...