Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Minsta atom? Menar du väte då? Den känner vi till ganska väl =)
Vi vet hur DNA-molekylen fungerar, vi vet hur atomerna fungerar och krafterna däremellan i molekyler. Vi kan numera till och med se molekyler och atomer rent fysiskt. När det gäller detaljer som interaktioner mellan varenda genuppsättning i DNA eller vad en kvark egentligen är så banar det knappast väg för mer revolutionerande upptäckter än nya läkemedel och behandlingsmetoder eller möjligen energiproduktion. Det är detaljer som återstår vilket det inte var på 1800-talet... Med det inte sagt att forskningen idag är mindre viktig, snarare tvärtom. Detaljerna är otroligt många fler och forskningen idag blir således otroligt mycket mer komplex och mångfacetterad än vad den varit tidigare.
|
Jag vet inte riktigt vad du försöker med, eller varför du är en av få på forumet som ens kan ge en motståndare till dig i en debatt ens ett uns rätt.
Återigen... Ja, vi VET de saker du nämner idag - och det är fortfarande möjligt att allting stämmer till 100% och att vi aldrig någonsin kommer att få forska fram nya fakta innehållandes atomer, kvarkar och så vidare. MEN. Detta har vi ju gjort flera gånger innan. Vi har varit säkra på vår sak tills att vi eller någon annan motbevisat oss i frågan. Så har det alltid varit och jag har svårt att vi idag är färdiga med forskningen bara för att vi ()vet() hur DNA-moleykylen fungerar.
Hej trångsynthet liksom.
|
Jag ger dig visst rätt, bara det att du uppenbarligen inte inser det. Jag säger tvärtom mot vad du just påstod att vi har oerhört mycket kvar att ta reda på inom forskningen (mer än någonsin tidigare) men det ligger på detaljnivå och det finns inte något utrymme för något så revolutionerande som elden, elektriciteten eller digital överföring av information.
Det finns dock ett stort område där vi i princip inte kommit någonstans i förhållande till vad som finns nämligen att utforska världsrymden rent fysiskt. Resor mellan solsystem ligger fortfarande i en avlägsen framtid men med tanke på befolkningskurvan så måste vi åtminstone ta oss från jorden förr eller senare.