Ämne: EU-valet!
Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-17, 08:46 #149
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by Xamda@May 16 2009, 23:15
Det var nog något av det flummigaste jag läst denna helg... Självklart är det så att ett större företag har MYCKET STÖRRE möjligheter än ett litet i i princip alla avseenden. Därmed inte sagt att ett litet företag saknar möjligheter, men de är ju självklart inte desamma.
Immaterialrätt skyddar den som skapat något från att någon annan snyltar på dennes idé innan han kunnat tjäna pengar på den. Patent är ganska kortvariga. Upphovsrätten är längre, men där talar vi ofta om betydligt längre intjänandetider.
Du tycker det vore rätt om jag plagierade alla dina hemsidor och publicerade dessa under så snarlika namn som jag kan köpa och börjar ta dina affärer...?
Flummigt eller inte låter jag vara osagt, men jag tror att du måste ha missförstått mig. Nej jag tycker tycker aldrig det är okej om du plagierar mina hemsidor om inte dessa är publicerade under en licens som tillåter det, den möjligheten finns ju för alla och en var att nyttja idag, och används lämpligt av alla som tycker att upphovsrätten ska luckras upp .

Självklart har stora företag fördelar, men det är ju inga fördelar som GIVITS dom, det är fördelar som skapats under resans gång, dom har i princip alla startat som små "enskilda" firmor, och den storleken vi pratar om är ju egentligen bara att det är 1000 "du" som ska ha betalt (vilket är "nackdelen") och 1000 "du" som har inflytande, kan påverka, såväl inåt som utåt (vilket är "fördelen"), jmf. med 1 "du" som det var från början, därför menar jag att storleken är "ointressant" (jag har frågat förut, men aldrig fått något svar, när, på vilken nivå dessa företag blir dessa stora onda väsen som det är okej att vända sig mot, är det vid en viss omsättning, vid ett visst antal anställda...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat