Citat:
Ursprungligen postat av hundserver
Alternativt så tar du en gammal dator och kör in ex ip-cop eller liknande med 2st gigabit kort,
ena kopplar du BBB till och det andra en gigabitswitch, Funkar klockrent och du får en fin throughput
|
Ja, det måste ju vara billigare, VAD menar du att det skulle tillföra jmf. med bara en gigabitswitch/router ? (switch är en produkt som i princip inte existerar längre på konsumentnivå)...och han hade ju som sagt en NAS redan...jag tycker nog vi håller oss till principen "less is moore" i det här fallet...
Citat:
Ursprungligen postat av Subcura
Hej,
Jag har modem och router från bredbandsbolaget hemma. Varje dator som ansluts till modemet får en egen IP-adress som är extern...
|
Först och främst, är du säker på att det är nätverket som är flaskhalsen ? Jag har en NAS som kör RAID 0 över GB nätverk, och självklart lite beroende på vad man gör och annan belastning på nätverket, men det är i princip alltid NAS som begränsar, och detta gäller även om jag kör över 100Mbit.
Men som Westman sa, det bör fungera. Jag skulle personligen köpt en Gigabit/W-Lanrouter, dessa går ju att få från 600-700 kr idag, vill man lägga lite mer pengar så är D-Links "vita" 6 och 8hundra serie något bättre. Personligen har jag kommit att gilla Sitecoms produkter (för hemmanätverk nu) eftersom dom generellt erbjuder fler funktioner i sina produkter (tack vara öppen mjukvara) och specifikt har alla deras (trådlösa)routrar WDS, vilket i princip ingen annan tillverkare erbjuder (med undantag av enskilda produkter)
Sen skull jag stänga av alla "routerfunktioner" i BBB´s produkt och köra den som rent modem, på så sätt får du inga konflikter och enklare administration.