Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-17, 08:33 #8
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Färglaser är trevligt, men inte så enormt bra till foton, även om det funkar. Mycket bra för att skriva ut grejer där man kanske har lite olika färger på texten, diagram och så vidare. Det blir dessutom dyrt att skriva ut foton. När det står (i annonser t.ex.) hur många sidor tonern räcker till brukar det avse 5% täckning. Om man skriver ut foton blir det förstås betydligt mer än 5%.

Bläckskrivare är långsamma och bläcket är dyrt, men de är ofta bra på att skriva ut foton, då helst på fotopapper (dyrt).

När det gäller foton tror jag dock att det blir både bättre och billigare att ladda upp bilderna till ett fotolabb på nätet och få dem hemskickade.

Svart/vit laser är nog ofta billigare i drift än färglaser (även om man bara skriver svart/vitt på färglasern), och kan vara väldigt snabb om man väljer rätt modell.

Om man skriver ut mycket och en stor del duger med svart/vitt är det nog bra att ha en snabb svart/vit laser som är billig i drift, och en färglaser, och foton låter man ett fotolabb framkalla på riktigt fotopapper.

Kom ihåg att kolla innan köp vad tonern kostar, och om det är några slitagedelar som måste bytas ibland. Räkna ut pris per sida.

Ta också reda på hur mycket toner (eller bläck) som ingår tillsammans med skrivaren från början. Ofta är det bara halvfullt, om ens det. Jag har en HP Color LaserJet 2600n som jag är nöjd med. Den kom med full toner. Skrivaren inkl toner kostade lika mycket som det kostar att köpa en ny uppsättning toner till den... Det fanns (finns?) även något nerbantad variant (med lägre modellnummer), som var billigare, men eftersom den bara kom med halv toner hade den egentligen blivit dyrare.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat