Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 14 2009, 20:08
Man har ju inte så stort behov av tjänsten om man inte ämnar bryta mot lagen i någon mån.
|
Nu tror jag att AllTele erbjuder tjänsten till sina kunder gratis mest för att dom, liksom andra leverantörer sitter på pottan om IPRED utnyttjas mot deras kunder eftersom dom då hamnar mellan två lagstiftningar och oavsett hur dom gör så åker dom dit. Lämnar dom inte ut uppgifterna enligt IPRED så åker dom på böter, lämnar dom ut uppgifterna så bryter dom mot datalagringslagen och PUL...Inte någon trevlig sits, så därför så vill dom minska problemet genom att mer eller mindre göra IPRED oanvändbar om någon skulle vilja utnyttja den lagen mot en kund hos AllTele.
Att sedan erbjuda samma tjänst till andra är helt enkelt ett sätt att tjäna pengar på folks rädsla/missnöje. Jag har ingen anledning att skaffa den här tjänsten för att dölja mina förehavanden på nätet, men jag skaffar det iallafall för att uttrycka mitt missnöje över den inriktning som skinnpåsarna i maktens korridorer verkar vara inne på där man försöker lagstifta bort saker man inte förstår eller kan kontrollera.
Jag tror att det finns fler med mig som skaffar liknande tjänster av samma orsaker, även om det självklart finns dom som skaffar det av helt andra anledningar...