Citat:
Originally posted by SweCat@May 14 2009, 08:21
Nu kan jag inte svara för Mike71, men när jag kikade runt på opensourcevarianter, så tyckte jag att oscommerce var begränsad och att magento var segt samt att du kunde hitta en del konsiga saker rent säkerhetsmässigt i bägge. Interspire saknade i stort sett all anpassning för sverige som existerar, så det kräver en hel del utveckling.
Opensource är bra, men man ska nog kunna en hel del för att börja ge sig på det, och det kostar i tid om man ska göra det själv. För i alla fall mig så är tid också pengar, eller snarare kanske ännu mer värdefullt än pengar eftersom jag är väldigt mån om min tid. Ska du använda dig av konsulter om du inte kan göra det själv, så är du ju lika upplåst som om du använder en färdig lösning. Skillnaden är att du är låst till konsulter i stället för företaget som gjort lösningen, så färdiga lösningar behöver inte vara usla. de vänder sig bara till en annan målgrupp än jag tror att vi som är här inne är. Därmed inte sagt att alla färdiga lösningar är bra, utan det finns båda sorterna. Både Open sorce och färdiga varianter kan vara bra, det beror helt enkelt på behoven hos den som tänker använda dem
|
Som du säger så är så är opensource inte för alla, men om man är villig att lägga 5000/mån på att hyra en webbshop så borde man ta sig en rejäl funderare anser jag. Mike71 verkar ju inte vara "Kalle Svensson" som enbart ska kränga en hobbyprodukt liksom... då kan han ju välja vilken skit som helst för 100+/mån.
(Om man vill testa sin verksamhet på nätet, för att känna på det, så kan det ju dock vara vettigt med något enkelt och färdigt a´la Jetshop innan man slår på stora trumman.)
Alla har vi olika krav beroende på affärsområde, budget samt mål med verksamheten.
Det bästa är ju att bygga själv - om man har kunskapen, tiden och pengarna vill säga. Då får man det exakt som man vill ha det.
Om man inte kan/vill utveckla själv från scratch så anser jag att det är mest ekonomiskt vettigt och rätt att satsa sin tid och pengar på en opensourcelösning, eller en kommersiellt öppen lösning som Interspire.
OsCommerce och dess kod är gammal ja - men också väl beprövat och utvecklas dagligen av användarna med mängder av tillägg och moduler. Har störst användarbas och community. Stabil.
Magento har blivit bättre och är inte lika segt längre, men det är ett väldigt stort system (för stort tycker vissa). Men för varje version så blir det bättre, därav så skrev jag "kanske" i mitt första inlägg. Jag tycker dock fortfarande att det är lite "för" mycket beta för min smak...
Om du nu har hittat "konstiga" säkerhetsbrister i dessa två system så tycker jag att du borde ta upp detta med utvecklarna, för i såna fall så är det ju flera tusentals webbshopar som är drabbade...
Angående interspire så är det kommersiellt ja, men bygger på hyffsat öppen plattform - därav är det lätt för dig eller någon annan att utveckla det du saknar. Koden är riktigt bra. Nämn du någon av nämda svenska kommersiella lösningar som erbjuder liknande upplägg och system?
Det finns svenska anpassningar och betalmoduler utvecklade, intelligentsolutions.se har gjort en del vet jag sedan tidigare.
Plattformen kommer laddad från starten med allt man kan önska sig.
Angående din åsikt om att man skulle vara "låst" till konsulter för att man inte klarar opensource själv så är ju svaret där att man inte är ett dugg låst eftersom man kan alltid skaffa sig en ny konsult, eller fråga communityn om man inte är nöjd. Men om man däremot inte är nöjd med en FÄRDIG, LÅST lösning så sitter man i sjön...
Visst är tid pengar, därför skall man se till att inte låsa in sitt arbete och sen slänga bort nyckeln.
/Ziggy