Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-14, 16:52 #51
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -gummianka@May 14 2009, 16:33
Citat:
Ursprungligen postat av icehole
Här ser vi återigen skillnaden mellan den äldre och yngre generationen. Försök berätta för dagens 15-åring att han inte får använda Internet fritt längre för att han laddat ner musik. Det är som att säga till honom att han inte får tala med sina kompisar, inte får läsa sina nyheter, inte får ta del av kulturen etc.
Hur gammal är du själv ? Så du menar att vi ska sluta lära ungdomar (oavsett om dom är 5 eller 15) vad som är rätt och fel, och att man får ta konsekvenserna när man agerar felaktigt för att....vad....för att det är jobbigt? svårt?

Det är väl snarare ett tecken på att en generation har misslyckats med att överföra grundläggande värderingar till dagens yngre. Det är många som saknar respekt för äldre vilket inte minst avspeglar sig i dagens äldrevård. Förr fick man värderingar via religionen och kontakt med människor i alla åldrar per automatik, idag saknas samma självklara relationer och många får istället sina värderingar från tv och internet. Oavsett vad man anser om censur och yttrandefrihet så är det ett ofrånkomligt faktum att barn är betydligt mer lättpåverkade än vuxna.
jag håller med om att det är förkastligt hur gamla behandlas i dagens samhälle. Få saker får mig att gå igång lika mycket som bristande respekt för de äldre (när de förtjänar den).

Dock ser jag sekulariseringen som en av de bästa tendenserna som har hänt västvärlden
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat