Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av icehole
Här ser vi återigen skillnaden mellan den äldre och yngre generationen. Försök berätta för dagens 15-åring att han inte får använda Internet fritt längre för att han laddat ner musik. Det är som att säga till honom att han inte får tala med sina kompisar, inte får läsa sina nyheter, inte får ta del av kulturen etc.
|
Hur gammal är du själv ? Så du menar att vi ska sluta lära ungdomar (oavsett om dom är 5 eller 15) vad som är rätt och fel, och att man får ta konsekvenserna när man agerar felaktigt för att....vad....för att det är jobbigt? svårt?
|
Vad spelar det för roll hur gammal jag själv är (22)? Resonemanget gäller givetvis också mig. Det jag försökte belysa var det klassiska generationsklyftan som funnits sedan urminnes tider.
Det är klart att de ska lära sig vad som är rätt och fel, vad yrar du om? Om du tror att fildelning är "fel" bara för att det kommer lagförslag, kanske du borde tänka om. Hela min poäng är ju att det är lagarna det är "fel" på. Jag vet inte hur du fostrar / kommer fostra din barn, men jag tänker uppfostra mina barn enligt vad jag själv anser vara rätt och fel, inte vad andra tror.
Om alla hade tänkt som dig hade världen aldrig sett revolutioner, demonstrationer, politiska debatter etc.
Om du tror att man kan skälla ut en ungdom för att han fildelar istället för att inse att det är samhällets strukturer som får honom att göra det, så kör på. Du och jag delar uppenbarligen inte samma värderingar.