Citat:
SVT:s chef Eva Hamilton, slår larm om nedskärningar på hundratals miljoner kronor och säger att man tvingats göra sig av med var femte tjänst. Och ytterligare nedskärningar är att vänta. Pengar finns, i form av överinbetalda licensavgifter. Men dessa går inte att komma åt.
- Lyft fram sponsring och reklam och sätt upp tydliga ramar för hur det ska gå till. Möjliggör för fler kreativa samarbeten, låt annonsörer och SVT närma sig varandra fast med full insyn. Utvecklande för SVT, och så kan de ta affärsmässigt betalt, säger Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer.
Sveriges Annonsörer har i många år lyft frågan om public service vara eller inte vara. Systemet med licens är både dyrt och omodernt och uppenbarligen inte tillräckligt för att hålla SVT flytande. Sverige är ett av några få länder i världen som fortfarande använder sig av ett system där tittarna bekostar tv-produktionerna.
|
En oerhört korkad idé tycker jag själv. Det finns och kommer alltid att finnas behov av en statlig TV-kanal. Har inte de flesta länder reklamfria statliga TV-kanaler eller är jag fel ute?