Citat:
Originally posted by icehole@May 14 2009, 03:00
Då klockan är mycket känner jag att det är dags att runda av här. Jag hoppas att du, som uppenbarligen inte identifierar dig med "80-talisterna", kan ge din syn på det hela. Var inte blyg för att lägga fram lite vettiga argument så att vi kan föra en konstruktiv dialog.
|
De enda argument som du kom med var att den äldre generationen inte hängt med i utvecklingen samt ett starkt överdrivet påstående om att människor över hela världen blir fängslade pga fildelning, det var detta jag reagerade på.
Jag förstår inte vad affärsmodellen för skivor, där musikerna bara får 3% av intäkterna har med fildelningsdebatten att göra? För konsumenten spelar det väl ingen roll hur den fördelningen ser ut? Och hur många procent får artisterna av Pirate Bays intäkter?
Det finns ju dessutom otroliga möjligheter för enskilda artister idag att spela in och distribuera sin musik på egen hand, både på CD-skivor och i elektronisk form. Valet att skriva kontrakt med ett stort skivbolag är det ingen som tvingar musikerna att göra.
Jag håller inte med om att lagstiftningen inte har hängt med. Spridning av upphovsrättsskyddat material är inte tillåtet och lagen kan appliceras på fildelning, vad är problemet?
"Att du inte inser att de krafter som försöker inkränka åsikts-, tryck, och yttrandefriheten är på väg att dra oss till "den kritiska punkten" kan jag inte beskylla dig för, jag förväntar mig inte mer av gemene man. "
Vad snällt att du har överseende med oss andra idioter som inte varit på paneldebatter...
Jag håller inte med om att de begränsningar av internettillgången eller blockering av vissa sidor skulle vara en inskränkning av åsikts-, tryck och yttrandefrihet. Internet har varit i princip laglöst från början men varför skall internet besitta någon slags särställning i det avseendet? Att folk tycker att upphovsrättslagstiftningen är förlegad har bara att göra med att man kunna tanka hej vilt sedan Napsters dagar och nu är rädd för att gå miste om den möjligheten.
Varför skall inte internetanvändandet omfattas av lagar och regler och kontroll på samma sätt som tex den fysiska trafiken (bilar/vägar)? Jag får inte köra med vilken bil som helst (obesiktad/oskattad/oförsäkrad), inte köra var jag vill (måste hålla mig på vägen) och inte hur fort som helst eller under påverkan av alkohol. Bryter jag mot dessa regler ryker körkortet och jag får inte köra bil på ett tag. Ingen verkar tycka att dessa lagar och regler är konstiga eller inkräktar på individens frihet, men när man vill stänga ned en hemsida som sprider kopierad musik och film, då är plöstligt demokratin hotad!