Citat:
Ursprungligen postat av andi
Citat:
Ursprungligen postat av icehole
Är det någon som blir trakasserad så är det världens alla internetanvändare som, för tillfället beroende på hemvistsland, blir socialt handikappade (a.k.a avstängda från internet, bötfällda och fängslade) för fildelning. Allt detta tack vare den utomordentligt gaggiga generationen politiker, beslutsfattare och lobbyister som lever i en HELT annan värld än vad du och jag gör. När ska personer i dessa positioner faktiskt börja göra sig förtjänta av sexsiffriga månadslöner och mångmiljonfallskärmar?
|
Är så trött på alla skitungar till fildelare som motiverar sitt egoistiska beteende med att etablissemanget och makthavarna är "omoderna" och att fri fildelning är någon slags mänsklig rättighet.
Har du inget annat argument än att än att fildelningsmotståndarna är "gaggiga"?
Tänk till ett varv till innan du skriver nåt, nu låter du bara som en bortskämd svensk 80-talist som vill ha allt serverat på silverfat utan vare sig kostnad eller arbetsinsats.
|
"skitunge" alltså... Har du läst 15 poäng retorik månne?
Om du inte fick ut någonting annat än att jag tycker att fildelning "är någon slags mänsklig rättighet" så låter jag det stå för dig.
För oss som faktiskt har satt sig in i frågan (jag utgår från att du inte har gjort det, utifrån ditt inlägg och din allmänna attityd), vi som har varit på paneldebatter med de som anses vara "experter" inom gällande områden, har fått höra båda sidors argument framföras. Minsta gemensamma nämnare har alltid varit att gällande lagstiftning ligger många år efter den verkliga världen. Detta är ett faktum, oavsett vilken sida man står på. Frågan är hur man löser detta på bästa sätt.
Inte bara lagstiftningen laggar bakom, utan även distributionskanalerna såsom de ser ut för majoriteten av de kreativa skaparna idag. Hur verklighetsförankrat är scenariot där artister får ca 3% av intäkterna från exempelvis ett albums intäkter? Kanske är nyare tjänster som Spotify mer verklighetsförankrade? Om jag inte har fel så är Daniel Ek född på "din" sida om 80-talet. Du kanske kan försöka identifiera dig med honom?
Det jag egentligen vill lyfta fram är inte fildelningsdebatten (som fått oförtjänt mycket medieutrymme), utan de långsiktiga effekterna av de beslut som tas just NU. För vidare läsning inom detta område rekommenderar jag att du läser lite om "Création et Internet"-lagen som röstats genom i Frankrike (endast senaten återstår). Visserligen kommer detta skapa lite friktion mellan Frankrike och EU, men det är bara en tidsfråga innan liknande lagstiftning återfinns i varje EU-land.
Att du inte inser att de krafter som försöker inkränka åsikts-, tryck, och yttrandefriheten är på väg att dra oss till "den kritiska punkten" kan jag inte beskylla dig för, jag förväntar mig inte mer av gemene man. Det jag däremot hoppas är att de som faktiskt inser betydelsen av vad som händer mitt framför näsan på oss, gör sin åsikt hörd. Det är oerhört mycket lättare att instifta förbud än att häva dem (se alcohol prohibition, marijuanalagar etc.).
Då klockan är mycket känner jag att det är dags att runda av här. Jag hoppas att du, som uppenbarligen inte identifierar dig med "80-talisterna", kan ge din syn på det hela. Var inte blyg för att lägga fram lite vettiga argument så att vi kan föra en konstruktiv dialog.
Med Vänlig Hälsning - P