Citat:
Originally posted by gummianka@May 13 2009, 14:26
Problemet med det du säger nu är (som så ofta) att man hoppar från sakfrågan till "ordningsfrågor" vilket jag personligen alltid tolkar som att man inte har något bra svar, i det här specifika fallet så har du ju dessutom själv klagat på att ingen förstår, ändå väljer du att låta bli att svara på frågan och ondgöra dig över förhållandena.
Jag vet att du inte är Piratpartiets ordförande eller ens representant, varför anser du att domäner (som ju är en slag immaterialprodukt som kan tjäna mänskligheten om vi nu ska förenkla saker) ska tilldelas på livstid medan upphovsrätt och patent ska begränsas till 5 år. Eller du kanske inte håller med PP om det ?
|
Eller så kanske det inte hör till debatten? Det är som att diskutera om varför en pensionär röstar på SPI och inte vill att studenter ska få högre studiemedel. Det är en rundgångsdebatt. Helt onödig och slöseri med tid.
Jag vet inte varför PP inte har det i sitt partiprogram. Maila dem eller ställ frågan på forumet så svarar de säkert.
Personligen har jag ingen åsikt om patent, men däremot tror jag en kortare upphovsrätt kommer främja nya alster och kreativa sätt att skapa ny kultur som bygger på gammal.
Domäner är som sagt inte alls samma sak. Det är som sagt som att föreslå att en tomträtt efter 5 år ska lottas ut eller fördelas till sökande igen fastän att nuvarande ägare vill ha kvar den.
Den signifikanta skillnaden är att den är unik,
det finns bara en och
bara en kan äga den. Därför faller jämförelsen helt med både patent och upphovsrätt. Min personliga åsikt är att precis som en tomträtt, bostadsrätt, en cykel eller en fin sten du hittat på stranden så äger du den, det finns bara ett exemplar och det är först till kvarn eller normala marknadskrafter (köp/sälj) som reglerar ägandeförhållandena.