Ämne: EU-valet!
Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-13, 13:37 #105
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Först och främst, det är väl knappast jag som ger dig uppgiften att försvara PP eller deras program, det vill jag påstå är en roll du har påtagit dig helt på egen hand.

Självklart är det äpplen och päron, lika självklart som att du ser till ditt eget intresse i första hand, för att för den frihet som vi talar om, så ligger det såklart i människors intresse, frihetens intresse, att domänerna kan tillfalla alla/vem som helst.

Men du tycker att DU har MER rätt till något som du fått egentligen utan motprestation, än en patent eller rättighetsinnehavare har till något som han/hon faktiskt har skapat...att/om det går att skapa ett oändligt antal kopior är egentligen irrelevant, du om någon borde förstå värdet av...USP...om man så vill. Och du kan omöjligt ha invändningar mot att man kopierar dina siter.

Självklart går det att skapa oändligt antal kopior utan att "originalet" går förlorat, problemet är ju bara att om jag lägger 20.000 timmar på att utveckla originalet så är ju detta något jag vill ha tillbaka, om du får tillverka kopior från samma original så ger det dig en fördel. Skulle du utveckla dina sidor på samma sätt, eller köpa domäner på samma sätt om du var tvungen att släppa dom efter 5 år ?
Som sagt, det är absolut äpplen och päron, jag är bara förvånad över att du tycker det är så enkelt och så självklart att det ena är rätt och det andra är fel, och att du verkar mena att det INTE beror på att du jobbar med det ena.

Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Domäner handlar om att man hyr rätten till en viss adress. Det finns bara en adress, hur ska rätten upphöra efter 5 år? Det finns inget rättvisare sätt än först till kvarn eller att ingen får använda domäner utan bara ip-adresser. Men då kanske du vill ha min fina ip-adress istället för din egen eller? Det är som att säga att du bara får bo i din lägenhet i fem år sen ska det prövas vem som får bo där härnäst. Är det bra? Jag tycker inte det, men du får tycka det om du vill.

...eh...men lugna dig ett par hekto nu innan du snurrar tills du ramlar och slår i huvudet. Jag hyr min lägenhet så länge jag vill, vi kan säga under min livstid, detta har jag ju papper på och det är ett system jag är nöjd med. Detta system gäller även (något förenklat) patent och upphovsrätt. Den som är först med att skapa något...osv... DU (PP) vill ompröva detta för vissa (men inte alla, och helst inte dina) immateriella tillgångar/rättigheter...där är vi...men kan vi kanske lösa det genom att hyra ut patent (rätten till en viss...uppfinning) som det bara finns en av....eller låtar....som är unika....
Ja, det är kanske jag som tagit mig på den rollen. Det var inte meningen.

Domänerna kan tillfalla vem som helst i dagsläget. Jag förstår inte liknelsen med patent och upphovsrätt? De är tidsbegränsade idag. Just för att insett att man hindrar utvecklingen när det gäller bland medicinska framsteg, musikaliska skapelser om man skulle sätta den till oändligheten.

Man får ett försprång för sitt arbete idag som är väl tilltaget. Klart man ska ha det försprånget (patentet) om man nu vill ha det. Dock pratar vi inte om en status quo i dagens samhälle. Det som kommer hända är att alla tidsfrister utökas om inte någon säger emot. Vad händer med utvecklingen av bromsmediciner för AIDS om inte alla bolag förr eller senare får ta del av banbrytande forskning och får konkurrera om att göra den bästa medicinen på en fri marknad? Detta måste såklart vägas mot att inte ha något skydd alls eftersom då skulle antagligen lönsamheten att investera i forskning minska... eller skulle den? Det vet vi inte, kanske skulle man dela forskningsmetodik och resultat i större utsträckning och fokusera mer på att göra bra mediciner med större spridning som kompensation istället för att ett bolag har ensamrätt på folks välbefinnande?

Jag har inte mer rätt än någon annan till en domän. Det är först till kvarn som gäller. Där är prestationen. Var är ditt förslag på en bättre lösning? Du klagar på att jag inte föreslår alternativ. Var är dina? Varför jämför du domäner med patent när du inser att det är helt irrelevant?

Skulle jag utveckla sidor och domäner på samma sätt om domäner var begränsade till 5 år? Nej, jag skulle göra mycket bättre tjänster för att få vinstmaximering snabbare. Jag skulle antagligen anstränga mig hårdare och göra bättre ifrån mig. Priserna på domäner skulle sjunka drastiskt också vilket skulle göra att man fortfarande kunde göra vettiga 5-årsinvesteringar. Exakt som man gör idag med patent när man köper upp dessa.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat