Ämne: EU-valet!
Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-13, 12:45 #95
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by gummianka@May 13 2009, 12:37
Om ett patent och/eller upphovsrätt skall begränsas till 5 år t.ex., borde man inte införa en motsvarande begränsning på domäner då ? Varför ska "du" (valfri du) ha rätt till en domän för evigt ?
Du jämför äpplen och päron och återgår till att låta mig försvara PP:s program. Du vet att jag inte skrivit deras förslag och tidigare sagt att jag inte står bakom alla punkter eller hur?

Men för att bemöta frågan:

Patent, upphovsrätt och varumärken är inte samma sak som domäner om man tittar på det immateriellrättsligt eller hur de olika skydden fungerar.

Ett patent är rätten att bygga en viss sorts hus som du lagt 10 år på att forska fram. En domän är rätten att hyra en lägenhet i detta hus sålänge du vill och kan betala hyran. Varumärket är rätten att döpa din konstruktion till något unikt och upphovsrätten är skyddet du har för den dikt du skrev om ditt hus en sen sommarnatt.

Patent och upphovsrätt handlar om att ge skaparen försprång. Därav skyddet som är onödigt långt idag. Du kan göra oändligt med kopior av dessa utan att originalet försvinner.

Domäner handlar om att man hyr rätten till en viss adress. Det finns bara en adress, hur ska rätten upphöra efter 5 år? Det finns inget rättvisare sätt än först till kvarn eller att ingen får använda domäner utan bara ip-adresser. Men då kanske du vill ha min fina ip-adress istället för din egen eller? Det är som att säga att du bara får bo i din lägenhet i fem år sen ska det prövas vem som får bo där härnäst. Är det bra? Jag tycker inte det, men du får tycka det om du vill.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat