Citat:
Ursprungligen postat av se7en
VI finns på riktigt och vi gillar inte det lobbyn sysslar med.
|
Men "ni" ÄR ju lobbyn.
Jag har läst PP partiprogram (eller principprogram som man kallar det) och det som är genomgående och som även gäller här i den här tråden är ju att man helt enkelt inte har några alternativa lösningar (lösningar) och helt saknar förmågan att analysera sina egna idéer. Jag har ställt frågan ett antal gånger men inte fått något svar.
Jag har sagt att PP är ett typiskt populistiskt "parti" men jag skulle nog vilja tillägga efter att ha läst programmet att man är ett typiskt populistiskt missnöjes"parti".
Man pratar å ena sidor om faror med "staten", och tar som exempel IB affären (kom ihåg att den är 35 år gammal, har ingenting med internet att göra, och även om jag är övertygad om att det förekommit andra typer av övertramp, så pratar vi om ett exempel, i ett demokratiskt system i sin linda, oavsett om man väljer att säga att det är 100 eller 200 år) samtidigt vill dom själva agera
överstatligt och frånta alla företag som verkar inom intellektuella och immateriella områden i princip hela den grund dom står på, som också är samma grund som gäller för alla andra kommersiella företag.
Man kan skoja om "vilka av dina sidor får jag kopiera" men som sagt, man slår undan den kommersiella grund som har drivit internet dom senaste 5-10 åren iaf, vi kan väl fråga emilv t.ex, som jobbar på ett företag som är relativt gamla i en genomgående ung bransch, hur skulle Levonline se ut om dom var tvunga att släppa/offentliggöra all information som är äldre än 5 år ?
Att prata om kommersiell kontra icke-kommersiell fildelning är bara löjligt, det går inte att göra den distinktionen. Om jag laddar hem en film, så köper jag den inte, så enkelt är det ju, om den är dålig så är det ju självklart, om den är bra, varför skulle jag köpa den, jag har ju redan sett den ? Så helt plötsligt så har min privata icke-kommersiella fildelning blivit kommersiell (eller anti-kommersiell om man så vill) och multiplicerar man det med 1000, eller 1 miljon, så blir det ännu tydligare.
Om det är kommersiellt eller inte handlar ju INTE om om det finns ett mellanled (en ÅF eller en uthyrare eller vad det nu kan vara) som tjänar pengar eller inte.
Som ett typiskt populistiskt missnöjesparti så säger man att patent har samhällsskadliga effekter, som exempel på detta tar man läkemedelsindustrin och ger den skulden till att människor i t.ex. Afrika dör. Silly me, jag som trodde att det var svält och sjukdomar som var dom vanligaste dödsorsakerna. Vem tror på fullt allvar att utvecklingen av dessa mediciner hade skett utan ett ekonomiskt incitament, varför jobbar ni själva ? Och man presenterar inga som helst alternativ, och inte föregår man från PP med gott exempel och jobbar utan lön heller.
Sen säger man uttryckligen att man inte kommer att ta ställning i övriga frågor (detta klargörs flera gånger), man pratar förvisso om regering och riksdag, men eftersom man inte går in närmare på det så tar jag för givet att detta gäller även i EU parlamentet.
Man pratar då om att få en vågmästarroll. Jag tycker personligen att detta är ett direkt hot mot det demokratiska systemet, förutom att jag som sagt tycker det är dålig stil att man får betalt för ett heltidsjobb och bara levererar 10% (men jag förstår också att i dagens bloggvärld, så är det egentligen ingenting konstigt, även om många av dom ungdomar som röstar på PP också samtidigt klagar på att man inte tillåts in på arbetsmarknaden, att man blir orättvist behandlade)
Innebörden av att inte utnyttja den röst man har eller har fått, är ju att man helt frånsäger sig den makt man har, det är väl inte så j-vla konstigt om ungdomarna känner att dom inte kommer in, eller tillåts in i samhället, ta lite j-vla ansvar så går det kanske bättre.
Ytterligare en fara är att man ökar risken (eller ja, utifrån mitt politiska ställningstagande är det en risk) att man släpper in högerextrema och främlingsfientliga grupper, dom som också bara jobbar 10%, men lägger dessa på helt andra frågor, och eftersom det då finns "partier" som väljer att inte rösta, blir det avsevärt mycket enklare att få majoritet i enskilda frågor.
Man pratar således om en vågmästarroll. Även om man skulle få en sådan, har jag svårt att se hur dom skulle kunna utnyttja den, jag har svårt att se vilket parti som skulle vilja samarbeta med ett parti som vare sig vill, försöker eller kan se konsekvenser av dom beslut man försöker fatta, det är helt enkelt inte intressant.
Och att det då skulle handla om att "öppna ögonen på" eller "upplysa" övriga partier, det är ju den uppgiften lobbyn och intressegrupper har.
Man pratar om att såväl Moderaterna som Socialdemokraterna mycket väl skulle kunna, och inte har något att förlora på att, tillmötesgå alla deras krav, och det är väl det som ztream är inne på med (var och en för sig själv), problemet är väl bara att det ju faktiskt inte är vad politik handlar om. Att man ens tar upp det på det sättet i ett partiprogram tycker jag säger precis allt. En total brist på empati.
Jag har säkert sagt det förut, en av dom sakerna jag själv gillar med "Star Trek" och den värld Gene Roddenberry skapade där, är just att man tagit bort makt och pengar som incitament, men en utveckling mot ett sådant system måste ju utgå från en själv, jag kan välja att GE andra saker som ett steg mot det, men jag kan inte KRÄVA att andra ske ge MIG saker..dom (
PP) gör själva en analogi över allemansrätten, som låter fint (vilket det mesta gör, det går egentligen inte att inte hålla med dom, tills man kommer på att det ju finns andra människor i världen än jag) så om man ska spinna vidare på den, så bör man väl börja med att öppna dörrarna till sitt hem och ta bort alla avgränsningar mellan grannens och ens egen tomt och ta emot alla med öppna armar.
Citat:
Originally posted by -ztream@May 13 2009, 09:38
Jag förstår din synpunkt till viss del, men bara för att man vill ha en förändring betyder det inte att man måste leva enligt förändringarna redan idag. Visst, det kanske kan ses som hyckleri men jag tycker inte det.
|
Det tycker jag absolut är hyckleri, varför ska du kräva något du inte själv är villig att ge, varför är dina rättigheter viktigare än mina ? Det är ju det hela diskussionen handlar om...
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy
Det handlar inte om att snylta på andra bara för att man kan. Det handlar om att kunna få previews på filmer och spel så man slipper lägga ut pengar i onödan. Och det handlar om att vissa (t.ex. jag) inte har ekonomi nog för att betala för mej ännu. Jag lever på 4550kr i månaden. Minus räkningar och mat så är det inte speciellt mycket kvar. Det räcker knappast till en film, ännu mindre ett spel. Jag kommer börja betala för mej, den dagen jag har en vettig inkomst.
|
Men du eftersträvar ju ett samhälle där det i princip inte ska kunna gå att få betalt, inom dom verksamheter som är relevanta på det här forumet. Vidare, anser du att det är rätt att bara för att DU inte har tillräckligt med pengar, så agerar du på ett sätt som riskerar att sätta andra (spelutvecklare m.fl.) i samma situation ? Anser du att det förbättrar dina chanser att komma till en situation där du har en rimlig inkomst ?
edit: förresten, hur många filmer har du köpt som du redan sett ?
sen kan man ju kanske reflektera över att i det läget så kanske det inte är ett j-vla dugg relevant att ha tillgång till den senaste filmen, eller det senaste spelet, överhuvudtaget, det kanske finns andra saker som är vettigare att göra...