Citat:
Originally posted by WebboT@May 13 2009, 07:44
[Nu går detta helt OT, men jag ville svara svara på det du sa]
Allt teknik o.s.v. finns, men man använder den inte och det finns förklaringar till detta.
T.ex. som tvättlinorna till el/telefoni som du nämner.
Staten byggde (med skattepengar) under lång tid upp hela infrastukturen i Sverige. Sen när monopolet släpptes någorlunda fritt, så kunde ju alla nya el och telebolag bara haka på det uppbyggda systemet.
Här I USA finns mängder med stora som små lokala el/telebolag som måste peta ner kablarna i jorden själva om det ska bli gjort.
P.g.a. detta så förstår jag trots allt varför det fortfarande finns mest luftledningar här. Det skulle kosta så pass mycket för varje lilla el/telebolag att det helt enkelt inte vore försvarbart att ens börja att gräva ner skiten. Därför kommer USAs städer se ut som i ett uland i 100 år till.
Visst är det sjysst när man går på strippen i Vegas eller Times Square i NY mitt i natten, då ser man ju inte den spruckna grå betongen som man gör på dagen. Vegas ser ut som skit dagtid.
När det gäller kvalitetstänkande ligger USA långt efter Europa. Självklart.
Men detta har ju inte så mycket att göra med Internetrelaterade tjänster. Där ligger i alla fall USA riktigt långt fram och har det mesta. Det kan du inte förneka.
|
Ber trådskaparen om ursäkt för OffTopic.
WebboT, det är fullt förståeligt.
Nu OnTopic;
Som WebboT tidigare skrivit, det du nämnt med paket hantering, med skrivare för detta mm.
Tror utskrift av frimärken är ett liknande steg i rätt riktning här.
Det är mer försvarbart här också, Sverige är ännu inte en lika konkurrens utsatt marknad på samma punkt.
Sverige har 4st stora aktörer på paketmarknaden (Posten, UPS, Schenker & DHL) på brevfronten så är det väl bara Posten när det är inrikes (med små avvikelser när inom städer). För att Sverige skall gå i samma riktning som tex. USA så behövs det fler för företag som kan konkurrera mot posten på inrikes fronten & på samma villkor.