Ämne: EU-valet!
Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-11, 23:55 #50
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
De säger ju rakt ut att de bara har några få frågor som de tänker ta ställning till och vad har de länkar du lagt upp med PP:s förmåga att verka som ett seriöst alternativ att göra? De länkarna motverkar ju direkt detta
Poängen är att du har ditt val. Du kan välja att du vill ha ett enda parti som siktar brett på alla punkter på den politiska agendan, eller du kan välja ett som står för några enstaka frågor du tycker är grundläggande och hoppas att andra röstar på partiet och kandidater som arbetar med andra frågor. Det är väl inget fel i det? Att ha ett val?

Om det inte finns något annat parti som tar seriöst på grundläggande integritetsfrågor är det inte konstigt att det finns en "marknad" för ett parti som säger ifrån. Det må vara populism, men populism är inte per definition en dålig sak. Populism innebär ju att man riktar in sig på frågor som det finns många väljar som värnar om. Varför skulle det vara ens i närheten fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Och åter igen... Är de frågorna överordnade alla andra viktiga frågor? Det får mig att fundera över hur inskränkta svenska internetnördar egentligen har blivit...
Den stora frågan, för mig, är om de är underordnade andra frågor på det sätt som de hanteras i politiken? Är de mindre viktiga? Hur patentsystemet fungerar tycker jag är oerhört viktigt för utveckling, både tekniskt och ekonomiskt. Det är frågor som påverkar mitt personliga liv, nu och i framtiden, då det är spelregler som styr hela teknikbranschen. Andra frågor som barnomsorg och skola tror jag att andra hanterar bättre, men jag tror också att det finns andra väljare som prioriterar andra frågor bättre än vad jag skulle klara av (jag är inte alls insatt i betygssystemets påverkan till exempel, det är ju en pedagogisk fråga som pedagoger förhoppningsvis hanterar bättre).

Jag är ofta engagerad i andra frågor utanför partiet. Jag har skrivit insändare till lokaltidningarna om bland annat kommunpolitiska frågor som inte alls platsar in i Piratpartiets agenda. Då har det varit som medborgare, för att det är frågor som jag varit intresserad av och som påverkat mig.

Jag ser inget fel med att inte ta ställning i blockpolitiken. Det må vara skillnader mellan röda och blå, men det påverkar mig inte tillräckligt (och jag kan inte förstå skillnaderna tillräckligt för att kunna göra ett upplyst val).
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat