Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-11, 17:55 #24
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by danielos@May 11 2009, 15:46
Citat:
Finns det verkligen någon som optimerar för Yahoo, Live och Ask? Vad är Ask förresten? Det är första gången jag hör någon ta upp detta som potentiell sökmotortrafik. Jag har legat 1:a på Live och Yahoo. Trots mycket populära ord fick sidan minimalt med trafik
Helt sant, enligt min Analytics har jag som ett exempel på en sajt 200 000 besök från Google sök och dom andra sökmoterna delar på 7000 besök där det kommer fjuttiga 751 besök från yahoo.

Själv har jag börjat testa att söka på andra sökmotorer än Google, men fick så otroligt mycket sämre sökresultat att jag gav upp.
Nu vet jag inte om du enbart har sverige som marknad men om man jämför med Usa så var det så sent som förra sommaren som Google nådde över 70% av Usa´s sök (Året innan det så hade dom ca 60% av sökmarknaden i Usa). Yahoo låg på ca 19%, msn/live ca 5% och Ask ca 3-4% enligt Hitwise.
OM du spär ut dessa siffror till användare så förstår du själv att dom övriga sökmotorerna, förutom Google, kan ge dig en j-a massa trafik. Detta enbart i USA.

Om du har en internationell marknad så borde du i alla fall ha koll på dem 4 största jättarna, även om Google växer och växer och tar marknadsandelar.

Om du har Sverige och norden som marknad så lägg givetvis krutet på Google, senaste siffran jag fick från ett seminarium förra månaden var att google hade ca 93% av söken i Sverige, men det skadar aldrig att ligga bra till bland dom övriga - speciellt inte när microsoft och google bråkar angående Yahoo. Man vet aldrig vad som kan hända.

Summa summarum, i Sverige så är Google störst utan konkurrens. I övriga världen är dom jättestora, men det finns även plats för övriga sökmotorer.
Mvh
/Ziggy
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat