Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-11, 15:44 #8
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Eftersom det är jag som "driver" sidan i frågan så kan jag svara på det ni undrar över. Detta är givetvis inte fjädern på den vita hatten inom SEO och det säger sig ganska självklart. Hur "mörk" metod det är har jag aldrig bekymrat mig över och ligger inte i mitt intresse. Jag försöker hela tiden förstå hur sökmotorer fungerar, vilka algoritmer som stoppar vad och vad som släpps igenom eller bara dämpas. Något annat som är väldigt intressant att följa är hur tveksamma metoder hanteras av Google och andra sökmoterer när de väl kommer till ytan. Just <noscript> är något som jag jobbat till och från med under en väldigt lång tid. Det var de större leverantörerna av gratis webbstatistik som fick mig intresserad av detta eftersom man tydligt såg att PageRank fördes vidare.

Jag har sedan dess försökt förstå hur <noscript> hanteras av sökmotorerna och har bland annat försökt ta reda på:
- Påverkar det sökresultatet?
- Fungerar det på nya som gamla sidor?
- Blir man straffad eller ignoreras länkarna?
- Sker det på atumoatik eller manuellt?
- Fungerar det bättre på lokala sökfraser än på internationella?
- Fungerar länkar i <noscript> utan andra SEO-metoder, krävs det att de får hjälp av andra länkstrategier eller ger dem aldrig någon positiv effekt?

osv...

Som fotnot bör jag kanske nämna att jag inte enbart gjort detta mot mina egna sidor. Jag hade inte alla de resurserna som jag vill testa mot själv utan har även provat en del mot sidor som jag inte har någon anknytning till alls.

Jag kan ta del av den fortsatta diskussion oavsett om ni vill hänga ut mig som en syndabock för något "omarliskt övertramp" eller om ni är intresserade av veta mer om metoden och hur det hanteras av sökmotorerna.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat