Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Om det är enskild firma du har och du köpte mao inventarier med en villkorad avbetalningsplan.
Nu har villkoret uppfyllts och du kan då enligt avtalet skippa resten av betalningarna.
Då blir det i princip som Magnus A och Jonny skriver men jag skulle vilja att du gör ombokningen på ett annat konto än maskiner, eftersom maskinernas värde fortfarande består. Du borde boka mot ett resultatkonto.
Du kan debitera konto 2440 leverantörsskulder med 90000 SEK och motboka mot extraordinära intäkter konto 8710 som du krediterar 90000 SEK.
Värdet på maskinerna förändras inte.
Tänk dock på att detta blåser upp ditt resultat med 90000 i ett svep så du åker på att skatta för beloppet.
Jag funderar på om det skulle gå att boka konto 2440 mot ett annat tillgångskonto i stället vilket vore bättre ur skattesynpunkt. Ett konto typ "Nedskrivning av leverantörsskulder" men jag hittar inget sånt i BAS-kontoplanen just nu, jag letar vidare...
Nu hittade jag ett konto som heter 1770 "Tillgångar av kostnadsnatur", låter mysko men verkar passa just i detta fall.
Glöm inte att boka tillbaks momsen oxo eftersom du slipper betala moms på de 90 000.
|