Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2008
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2008
|
Jag har samlat på mig erfarenhet från ett 10-tal olika webbhotell under mina dryga 12 år som webbutvecklare. Min erfarenhet är att webhotell i USA har mycket bättre support än de i Sverige, inte sällan 24/7 live support. Dessutom är de oerhört mycket billigare och har generellt bättre backup-rutiner, högre prestanda osv.
Varför seriösa sajtägare med större webbplatser har sina sidor hostade i Sverige är bortom min vetskap. Förutom i de fall då man har egen server, känner sin lokala host personligen, är extremt dålig på engelska eller helt enkelt inte bryr sig att man att betala överpris. I övrigt ser jag inga som helst fördelar med svenska webbhotell, förutom den något förkortade svarstiden, som ingen egentligen lägger märke till iallafall.
Varför är 1 GB flera gånger dyrare i Sverige och vad får man för mervärde för detta jämfört med tex ett webbhotell i USA?
Däremot är domäner ofta mycket billigare i Sverige. Därför har jag mina domäner i Sverige och pekar min DNS mot webbhotell i USA. Det känns både tryggt, säkert och inte minst ekonomiskt.
Vad anser du om detta?
|