Visa ett inlägg
Oläst 2009-05-08, 18:25 #52
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
Patrikweb, nu är det dax att skippa skitsnacket!

Sluta kanibalisera på andra leverantörers driftproblem och börja syna dig själv i sömmarna istället!

Du pratar alltid om att man ska välja en "riktig" leverantör. Syftar du på dig själv & din enskilda firma?
Du säger att man ska sluta fixa problem efter de har hänt, och välja rätt saker från början. Lever du som du lär?

Ska vi då börja gå igenom dina egna driftavbrott litegrann?
-----
2008-04-12 Störningar Växjö
Vi har haft störningar som gjort att nätet gått upp och ner, leverans av extra supevisor ligger på inköpslista. Efter den har installeras så kommer sådana avbrott max kunna bli 1-3s istället för 4-10 min som det tar nu för en single supervisor att restarta sig helt.
------
Du körde alltså trafik igenom din core router, utan en extra SUP?
Dvs helt utan redundans?

Kanske offererade Cisco dig en router med dubbla SUP:ar från början men du bantade offerten för att den blev för dyr?
Eller kanske var det för dyrt att köpa från Cisco så att du vände dig till Ebay eller liknande, och sitter på Cisco utrustning utan serviceavtal? (Spännande att köra Cisco utan att kunna få patchar när något händer)

Jag spekulerar hejvillt här, men jag går bara lite i dina fotspår.

Vi fortsätter:
-----
2008-04-01 13:01:40: Avbrott Backbone - Växjö
Avbrott på central backbone router (CR1-CNV.VXJ).

Händelselogg:

13:01:40 - Larm Router nere.
13:10:39 - Router Uppe (Den gjorde en automatisk omstart).
13:13:39 - Den dör igen. Beredskap skickas ut på plats.
13:59:40 - I Drift igen, möjlig något minnes error.
14:09:39 - Nere igen.
14:14:39 - I Drift, den gjorde en omstart.
----
Vad hände med redundansen du alltid har pratat om?

Du kommer bara svara mig att NU, NU är det minsann dubbla routrar och dubbla SUP:ar, så att det inte är några problem längre, men det är inte riktigt det som är min poäng..

Vi fortsätter:
----
2008-07-16/17 23:XX-00:15 Avbrott WEB01, max en 1h nere.

Vi beklagar detta, största orsaken till att det tog sådan tid var att Tele2 aldrig har fungerande 3g nät

(En liten varning, om ni har anställda som reser mycket skaffa inte Tele2 Mobilt bredband då kostnaden lätt kan överstiga 100.000 om året i förlorad arbetstid då det fungerar så dåligt)
----
Spännande, det är alltså Tele2´s fel, att du har valt hård/mjukvara som krånglar? Är det inte med ditt sätt att se på saker, inkompetens från din sida. Väljer man rätt från början har man väl aldrig problem?
Är det tele2´s fel, att hela din supportorganisation, är beroende av Mobilt bredband för att sköta driften?
Btw, hur många är ni nu igen på supporten?

På din blogg, finns följande att läsa:
-----
DDoS - Vid fel tid
Wednesday, September 17th, 2008
Man hade precis kommit ut och köpt sig ett glas vin och lite mat, fick ett sms från en kund som frågade om något var nere. Hade inte fått några andra larm så jag drog ett sms till en annan kund och frågade.

Fick svaret att inget var nere, efter några minuter fick jag ett driftlarm att ena tjänsten på en server inte gick att nå. Dock inga mer larm. Men fick lägga det som ett högre prio alla fall och åka ta taxi tillbaka.
-----
Tråkigt att du fick ta taxi tillbaka, har du ingen bil?
Eller, det kanske var det faktum att du druckit vin? Klart, då får man ju inte köra bil, men dricka under jouren är tydligen inga problem?

Att SMS:a sina kunder och fråga om nätet är uppe, känns även smart, kul med kunder som ställer upp! Känns tokseriöst i mina ögon. Hur många var ni i er supportorganisation nu igen? Den NOC som du nämner på din hemsida, kunde inte de kontrollera felet när du var på restaurangen?

För att återgå till ämnet.

Quagga har fungerat bra i de åren vi använt quagga. I söndags störtdök allt pga en pinsam bugg i Quagga mjukvaran, ett mycket tragiskt driftavbrott för oss och för våra kunder.

Men cisco´s programvara är även den historiskt sätt kantrad av buggar, och vilken leverantör man väljer känns mer som en fråga om religion.

Vi har informerat våra kunder om våra åtgärder, men du kanske är nyfiken och vill veta du också? Vi har därför beställ ytterligare än 6500:a med SUP720-3bxl att ha som peering-router, den borde vara igång i slutet på nästa vecka. Att vi har valt att ha både en centralt UPS:ad elkrets och en icke centalt UPS:ad elnät är inget fel i vårt tycke.

Två saker till sist,

1. Enl offentliga uppgifter kan man få fram att du rapporterat till skattemyndigheten en omsättning på 1-499 tkr, 2007. Otroligt måste jag säga att du med denna omsättning kan ha all den utrustningen som du påstår!? All heder till dig!

2. Har du några kommentarer kring Mål B 1616-07 som ligger hos Jönköpings Tingsrätt? Hur är du inblandad där?
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat