Citat:
Originally posted by BjörnJ@May 6 2009, 17:41
Angående att länka mellan egna sajter; sajterna bör väl ligga på olika C-nät för att det ska ge bra effekt?
Säg att man har 10-20 egna sajter som länkar till varandra, men alla sajter ligger på samma webbhotell och kanske till och med samma server, hur mycket är de länkarna värda då?
|
Varför tar du inte och testar?
Jag har en dedikerad server + ett otal olika webbhotellkonton. på den dedikerade servern kör jag många siter, inom samma och/eller närliggande nischer, och naturligtvis länkas de ihop, har även andra siter utspridda.
Skillnad? ingen nämnvärd större skillnad skulle jag vilja säga, i det korta loppet.
Däremot räcker det att köra alla sina webbplatser på ett c-ip då det går att sprida ut många länkar och få en ip/location diversifiering genom att använda sig av olika typer av social media.
I det längre perspektivet ser det onaturligt ut om man endast har länkar från ett ip-nät och resten av länkarna ifrån sociala media. Därav kan det vara bra att sprida ut sina siter över många olika webbhotell, många olika c-nät, låna webbplats av kompisar etc.
Patrik Berggren