Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2009
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: May 2009
|
Tack för svaren! Tyvärr blev jag dock inte så mycket klokare.
Det var den sidan hos Skatteverket som jag hade sett tidigare. Jag kommer inte att lägga domänerna i lager, då jag inte har någon direkt avsikt att sälja dem. Om jag skulle få något bra bud på en domän så skulle jag väl fundera på det, men främsta tanken är att göra något med dem om jag får tid.
Förresten tror jag att jag läste någonstans (troligen någon skattebroschyr) att man inte ska ha lager som är värt mindre än 5000 SEK...? (Om jag inte blandar ihop det med något annat nu.) Så mycket är inte domänerna värda (i alla fall inte om man räknar registreringskostnaden), och jag har inget annat i lager heller just nu.
Nu svävade jag egentligen själv ut lite från den viktiga frågan (men det där om lager är ju också en intressant diskussion), nämligen om det är omvänd beskattning när man har registrerat domäner via en registrar utanför EG? Vilket det är om det är en tjänst, men inte om det är en vara?
(Om någon inte vet vad omvänd beskattning är, men undrar: man köper en vara utan att betala moms till säljaren (vanligt mellan företag inom EG), istället ska man själv betala momsen, men samtidigt har man (oftast) rätt att dra av momsen. Det blir ingen skillnad på hur mycket skatt man betalar, men man ska ändå sätta upp den på både utgående och ingående moms.)
|