Här är min syn på MLMs nackdelar (jag ser ärligt talat inte så många fördelar även om det finns ett fåtal lyckade företag som t.ex. oriflame som använder sig av det):
1. Inträdesavgiften. I de flesta MLM-nätverk måste man köpa in sig i blindo. Om vi tar Randy Gage som exempel så är inträdesavgiften där $1500 vilket man förväntas hosta upp efter att bara ha sett ett par filmer/inlägg/bilder där han berättar om den livsstil som MLM gett honom. Han går aldrig in på hur det funkar eller varför man ska ansluta sig till just hans nätverk förrutom då de otaliga bilderna där han poserar bredvid bentleys etc. Just den där totala avsaknaden av argument/bakomliggande fakta man har tillgång till innan man betalat inträdesavgiften stör jag mig otroligt mycket på. Din sida
www.1vagslankar.net är ett typexempel på en hemsida jag aldrig skulle registera mig på/köpa något av. (Om det låter för bra för att vara sant så är det ofta det)
2. MLM-nätverk kallas ibland för pyramidnätverk för att de antar formen av en pyramid. Det kanske inte låter så farligt men i realiteten fungerar det så att de som grundar nätverket (sitter i toppen på pyramiden) tjänar stora pengar. Främst från anslutningsavgiften. Men de som kommer in sist får sällan ens tillbaka en bråkdel av inträdesavgiften. Nätverket brukar dock fortsätta växa eftersom man ombeds rekrytera vänner och familj etc. och det gör man ju, av rent egoistiska skäl, eftersom man också vill bli rik eller i alla fall få tillbaka de pengar man satsat. Till slut börjar nätverken ofta skaka, oftast för att grundaren försvinner när antalet anslutna inte ökar i samma takt, och hela nätverket rasar samman. Det får den direkta följden att de som kom in sist förlorat hela inträdesavgiften utan möjlighet att tjäna igen den.
3. Det hela bygger på en, enligt mig, något omoraliskt system. Där man hela tiden ombeds tjäna pengar på andra och alla förväntar sig att de ska bli rika utan att någon faktiskt skapar något värde. Skapar man en bra säljande hemsida och säljer produkter genom affiliate så har man faktiskt skapat ett värde för det säljande företaget som de är beredda att betala för. Men här verkar folk tro att det ska gå att trolla fram pengar ur tomma intet.
4. Bilderna, texterna och filmerna är inte sällan fabricerade. Det är mycket vanligt att grundarna leasar till sig statusprylar för att upprätthålla bilden som omåttligt framgångsrika. Att de själva är framgångsrika är ju inte sällan huvudargumentet för att locka till sig nya undersåtar. Retoriken och säljknepen är också väldigt utstuderade för att låtsas vara legitima och grundarna framstår ofta svara på "kritikers inlägg" ärligt och uppriktigt. Men trots min ganska begränsade erfarenhet av retorik och säljargument (jag har det som en stor hobby) så tycker jag att det är ganska lätt att se igenom det hela.
MLM-system är inte olagliga i så många länder och det finns ett fåtal mycket legitima och framgångsrika företag på området men merparten av de här bolagen svävar verkligen i en gråzon och är verkligen inget jag skulle rekommendera mina vänner. Precis lika lite som jag skulle rekommendera någon att bli kirby-försäljare. Pyramidnätverk gynnar helt enkelt de som sitter i toppen och har mycket lite med "hårt arbete" att göra som de ofta försöker inbilla dig.