Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-30, 23:53 #11
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
MrWize: Tråden handlar om bolag i Estland och du länkar till någon snubbe som rekommenderar truster i USA, länkar till hans sida om Network Marketing och citerar hans "brandtal". Jag har ingen som helst aning om vem Randy Gage är och jag tänker inte ödsla tid på att googla fram det. Du verkar ärligt talat insnöad nog på honom så att det räcker åt oss båda. Har han en stor personkult? ("Ge mig en hundring så ska jag berätta hur man blir rik" - vibbar är vad jag får)

Till trådens ämne: Sveriges och USAs skattelagstiftning och lagstiftning i övrigt skiljer sig mycket åt. I Sverige tar advokater t.ex. inte i regel ut en summa på 10% av dödsboet för att förrätta ett testamente. (Vilket jag för övrigt är ganska säker på inte sker i USA heller) Så där faller hans huvudargument för att skapa en trust (stiftelse på svenska). Stiftelsen i sig är visserligen en juridisk person och förmånstagarna behöver oftast bara beskatta de pengar de får ut men själva stiftelsen är också ett skattesubjekt som betalar vinstskatt precis som ett företag skulle göra. Några skattefördelar finns i de flesta fall alltså inte och den främsta anledningen till att skapa stiftelser är att avdela en del av sin förmögenhet för ett bestämt syfte. När den väl är avdelad spelar det ingen roll om personen går i personlig kk eller död, stiftelsen lever vidare efter sina egna stadgar.

Talar vi då om att skatteplanera med stiftelser är vi genast inne på ett väldigt grått område. Stiftelser har ofta den fördelen att ens eget namn ofta inte behöver finnas med i register och trots att man kontrollerar stiftelsen. Om man nu förlägger stiftelsen till ett skatteparadis så är man ändå obegränsat skatteskyldig här i Sverige (om man har fast anknytning). Underlåter man att underrätta skattemyndigheten så har man gjort sig skyldig till grovt skattebrott vilket oftast ger fängelse. Tänk också på att vid skattebrott är det oftast så gott som omvänd bevisbörda. Dvs. du ska bevisa att du inte har bott i Sverige, du ska bevisa att du inte kontrollerar stiftelsen, du ska bevisa att bolaget inte bör beskattas i Sverige etc.

Jag hoppas verkligen ingen går på alla säljargument som finns ute på nätet om bolag i både England och Estland. Oftast får man betala massa pengar för att starta bolaget för att sedan inse att det är värdelöst att ha ett bolag där eftersom man ändå får skatta i Sverige. Jag hoppas också att ingen går på Randy Gages lurendrejeri om att truster är bra för alla. Det kostar nämligen en massa pengar att skapa och underhålla en trust så har du inte en massa pengar är det inte värt det.

MrWize: Jag brukar aldrig häva ur mig anklagelser på forum i vanliga fall men jag är ärligt talat lite misstänksam mot ditt predikande om den där mannen. Får du betalt för att marknadsföra honom?

Off topic: Det där stucket på hemsidor (http://www.doityourselflivingtrust.com/) dyker upp lite var stans och det är oftast något lurendrejeri. Är det samma företag som producerar dem eller har de alla gått i exakt samma design/retorik-skola? Tycker alltid argumenten är uppbyggda på samma sätt och designen är alltid snarlik med en lång spalt etc. Kan väl inte vara en slump?
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat