Medlem
|
|
Reg.datum: Apr 2009
|
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2009
|
[/QUOTE]
Nja, tänkte mest om man skulle ha ett system där ombudet betalar varje år under den 10-årsperiod domänägaren redan har betalat för. Låt säga att domänägaren betalar 10 år till Loopia, säljer domänen till en som väljer Binero som ombud - Hur löser man allt det praktiska då?
[/QUOTE]
Flerårsbetalningar kan vara bra om man kan lösa bl a det du pekar på ovan. Utan att ha tänkt färdigt så lutar jag just nu åt att flerårsbetalningar måste initieras från registry och att det är där pengarna ska förräntas under åren.
Sen måste man ha rutiner för vad som händer när en domän byter registrar och/eller ägare.
Om man ska spekulera (och nu gillar inte .SE vad jag skriver) så kan Näringsdepartementet få för sig att göra en upphandling som ger till resultat att IIS förlorar driften av .SE. I det läget gäller det att .SE har stenkoll på vilka domäner som är betalade hur länge och dessutom kan överföra uppgifterna till nya registryt som också kan ta emot dem utan att det blir fel. Inte helt enkelt.... och då kanske de som betalat i förväg bör ha kvar dokumentationen på det.
Som innehavare skulle jag dock inte vilja betala för för många år i taget, i varje fall inte förrän det finns klara regler för flerårsbetalningar.
Som registrar så ser jag också problemet med att uppfylla den klausul i avtalen som säger att en registrar har skyldighet att hålla reda på innehavarens aktuella uppgifter. Ju mindre kontakt man har med sin kund - desto större är risken att man inte har en susning om deras uppgifter.
|