Visa ett inlägg
Oläst 2009-04-28, 20:58 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Originally posted by -jonny@Apr 28 2009, 19:43
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Mja, Xamda - registrarer är ju .SE´s partners. innehavarna är registrarernas kunder
Alltså ska väl kunderna uttrycka det önskemålet till sina registrarer.
Vill en registrar erbjuda flerårsbetalningar gentemot sina slutkunder, så finns det som jag ser det inget som skulle förhindra det?
Dvs ta betalt för en viss period och sedan automatiskt ombesörja att dessa domäner förnyas å kunds räkning under den betalda perioden.
Men såvitt jag har fått information, så ska det finnas planer för att implementera flerårsbetalningar för .se-domäner till registret längre fram. Men jag har ingen uppfattning om när i tiden det kan vara aktuellt.
Men då är det ju frågan om en förändring främst för registrarer och jag gissar att det inte är alla som är pigga att erbjuda det ut mot slutkund.
Men kan väl själv tycka att det är ett sämre ämne att ta upp nu innan modellbytet hunnit rota sig ordentligt.
Men herregud. Redan den gamla ombudsföreningen påtalade väl att det vore en bra idé har jag för mig.
I vilket fall är det så att så länge inte registryt erbjuder tjänsten så är registrarenas tjänster inte fullt pålitliga. Om nu registraren tagit betalt för tio år och går i konkurs efter tre... Då skiter det sig ändå.

Eller om man efter tre år bestämmer sig för att sälja domänen till någon annan, för att sedan ha betalat för sju kommande år helt i onödan - för både köpare och säljare.
Men i det fallet, att man säljer sin domän, så har man ju faktiskt gjort ett eget val att avstå det man betalt för och sannolikt får man ju betalt för domänen man säljer. Skulle systemet dessutom fungera så som det gör för många andra toppdomäner skulle de återstående sju åren kunna tillgodoräknas av den nya ägaren...